ابراز نگرانی مجدد چین درخصوص استقرار سامانه موشکی تاد آمریکا در کره جنوبی

سخنگوی وزارت امور خارجه چین با اشاره به روابط با سئول پس از برکناری پارک گون-هه، درخصوص استقرار سامانه موشکی آمریکا در منطقه شرق آسیا، ابراز نگرانی کرد.  

ابراز نگرانی مجدد چین درباره استقرار سامانه موشکی تاد آمریکا در کره جنوبیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از شبکه  تلویزیونی «سی سی تی‌وی»، «گنگ شوانگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین، در یک نشست خبری در پکن گفت: استیضاح «پارک گون-هه»، رئیس‌جمهور کره جنوبی، موضوعی داخلی برای این کشور است؛ بنابراین در مورد آن اظهار نظر نمی‌کنم. ما به عنوان همسایه کره جنوبی امیدواریم این کشور ثبات سیاسی خود را حفظ کند. خانم پارک هنگامی که رئیس‌جمهور کره جنوبی بود تلاش زیادی برای بهبود روابط آن با کشور همسایه چین کرد و ما این امر را تایید می‌کنیم.

وی افزود: «زمانی که پارک رئیس‌جمهور کره جنوبی بود این کشور در مورد استقرار سامانه موشکی تاد نیز تصمیم‌گیری کرد و این موضوع تاثیری منفی بر روابط دوجانبه داشت. ما به روشنی و صراحت مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرده ایم. موضع ما در مورد استقرار سامانه تاد در کره جنوبی مشخص و قاطع است و تغییر نخواهد کرد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت این کشور و کره جنوبی همسایه‌های مهمی برای یکدیگر هستند. وی گفت چین به بزرگترین شریک تجاری و مقصد سرمایه گذاری خارجی، بزرگترین منبع دانشجویان خارجی و بزرگترین مقصد مسافرت‌های خارجی کره جنوبی تبدیل شده و سئول مهمترین شریک پکن در اقتصاد، تجارت و سرمایه گذاری و همچنین مبادلات فرهنگی است.

گنگ شوانگ افزود: «اینها دستاوردهای با ارزشی برای این دو کشور است که 25 سال قبل رابطه دیپلماتیک خود را برقرار کردند. همه ما می‌دانیم اکنون مشکلاتی در روابط چین و کره جنوبی ایجاد شده است و ما از برخی مشکلات ناخرسند هستیم. همه ما می دانیم که دلیل اصلی این مشکلات این است که کره جنوبی با وجود نگرانی چین، برای استقرار سامانه موشکی تاد با آمریکا همکاری می‌کند. ما اکنون بار دیگر به کره جنوبی پیشنهادی می‌کنیم منافع و روابط میان دو کشور را در اولویت قرار دهند، به نگرانی چین رسیدگی کنند، به خواست مردم توجه کنند و به فرایند استقرار تاد پایان دهند؛ تا به طور عملی موانع موجود در راه بهبود روابط دوجانبه را از میان بردارند و توسعه روابط به مسیر سالم خود بازگردد.» 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار