عجایب گردشگری؛

شهری که حیوانات آن در لحظه سال تحویل از درون آینه عبور می‌کنند

مردم ساوه در زمان تحویل سال داخل‌ آینه را نگاه می‌کنند تا ببینند سال با چه حیوانی عوض می‌شود!

شهری که حیوانات آن در لحظه سال تحویل از داخل آینه عبور می‌کنندبه گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اگر در ایام نوروز سری به شهر ساوه بزنید، متوجه می‌شوید که مردم آن همچون شهرهای دیگر کشورمان، در این روزها شور و شوق خاصی را تجربه می‌کند.

بنا بر این گزارش، شهر ساوه که از دیرباز به عنوان شهر انار شناخته شده، در روزهای آغازین سال جدید شاهد نوع‌دوستی اشخاص متمول است. به گونه‌ای که متولیان شهر در این روزها پس از شناسایی افراد بی‌بضاعت با مواد غذایی، پوشاک، آجیل و ... به درب خانه آنها رفته و این اقلام را به صاحب خانه تحویل می‌دهد.

از سنت‌های نوروزی دیگر اهالی ساوه می‌توان به هدیه بره‌شیری به ارباب اشاره کرد. با توجه به اینکه در گذشته سیستم ارباب رعیتی بر تمامی شهرهای ایران حاکم بوده، فرزندان خردسال رعیت‌ها در روز سال تحویل یک بره شیری با خود به همراه داشتند و در زمان دیدار با ارباب به همراه می‌بردند. ارباب نیز به کودکان رعیت عیدی می‌داد و آنها وظیفه داشتند، بره را چاق کنند و در اول پاییز به ارباب تحویل بدهند.

همچنین پرتاب کردن کوزه‌های پر از آب از پشت‌بام به کوچه و بلند شدن صدای زیادی از افتادن آن یکی دیگر از مراسم‌های نوروزی این شهر بوده که در روز چهارشنبه‌سوری انجام می‌شد. قبل از عید نوروز، زنانی که نذری دارند بعد از نیت کردن  اسمشان را روی کاغذ نوشته و داخل«بیستو (کوزه سفالی)» می‌اندازند. آنها  گاهی به جای اسمشان سکه، انگشتر و یا چیز دیگر برای نشان داخل کوزه می‌اندازند و صبح روز بعد یک زن مورد قبول و قابل اعتماد در حالی که دعا می خواند، نشانه‌ها را بیرون می‌آورد و بدین ترتیب هرکس به نیتش می رسد.‌ این رسم نشان دهنده فرهنگ خاص قالب بر شهر ساوه بوده و اعتقاد مردم به دعا برای برآورده شدن حاجات خود را نشان می دهد.

مردم این شهر در زمان تحویل سال داخل‌ آینه را نگاه می کنند تا ببینند سال به چه حیوانی عوض می شود. آنها معتقد بودند در لحظه تحویل سال تمامی حیوانات از داخل‌ آینه عبور می کند، هر حیوانی که بایستد و آنها را نگاه کند، سال به نام همان حیوان است. 

شایان ذکر است؛ پذیرایی از مهمان در روزهای نوروز نیز سبک ویژه خود را در شهر ساوه دارد. مردم این شهر در ایام نوروز با توت خشک و آجیل ساوه از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند.

یادآور می‌شود اهالی ساوه پس از تحویل سال نو به زیارت امامزادگان سید اسحاق(ع) و سید علی اصغر(ع) و اهل قبور و پس از آن به دید و بازدید با همسایگان و وابستگانشان می‌پردازند.

اهالی این شهر در این روزها در قالب مراسمی به نام «نو عید» به خانه صاحبان عزا می‌روند و برای تازه گذشته‌ها فاتحه می‌خوانند.


انتهای پيام/


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار