شاهرود;

روستای قلعه بالا کجاست + تصاویر

«قلعه بالا» نام یک روستای زیبا و پلکانی در 140 کلیومتری جنوب شرقی شاهرود و 24 کیلومتری شهر بیارجمند است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، مهدی قاسمی کارشناس میراث فرهنگی شاهرود گفت : کوهپایه ای بودن این روستا سبب شده تا ساخت و ساز مناطق مسکونی و زمین های زراعی و باغات به صورت پلکانی درآید و این امر در کنار کاربرد مصالح سنتی و بومی در ساخت خانه ها با اقلیم کوهپایه ای بر فراز پهنه ای از کویر منظره زیبایی را بوجود آورده و نظر هر تازه واردی را به خود جلب می کند.

روستای قلعه بالا کجاست + تصاویر

وی با اشاره به این که همجواری با پارک ملی توران و وجود حیوانات و پرندگان وحشی نظیر یوزپلنگ آسیایی، گور خر آسیایی، زاغ بور و … گردشگران و طبیعت گردان بسیاری را به این روستا جذب می کند افزود : چشمه آور و … از جمله اماکنی است که هر ساله مورد توجه مردم از روستاها و شهرهای همجوار برای تفرج قرار می گیرد.

قاسمی اظهار داشت : آب کشاورزی روستا از قنات است و در مظهر آن که در گذشته محل تأمین آب شرب روستا بوده با وجود چنارهای کهنسال نمای بسیار دلنشینی را به وجود آورده است.

روستای قلعه بالا کجاست + تصاویر

کارشناس میراث فرهنگی شاهرود اظهار داشت : واقع شدن رشته کوه های مرتفع در حاشیه جنوبی و آب های سرشار و قنات ها منجر به شکل گیری روستاهای نزدیک به هم در این منطقه شده و حدود مراتع و باغ‌های روستاها قابل تشخیص از هم نیست و به طور کلی باریکه‌ای سرسبز در دامنۀ رشته کوه به وجود آورده است.

قاسمی افزود : محصولات کشاورزی قلعه بالا از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است که عمدۀ آن گندم، جو، فلفل و شلغم است همچنین این روستا دارای باغات سرسبز انار، گردو، زرد آلو، انجیر زرد و انگور است.

روستای قلعه بالا کجاست + تصاویر

وی افزود : در جنوب غربی منطقه اراضی نمکی و در شرق و شمال شرقی تپه های ماسه ای دیده می شود ،  اراضی گچی نیز به صورت پراکنده در منطقه وجود دارد که در هر کدام بر اساس شرایط خاص خود محل رویش گیاهان خاصی است.

روستای قلعه بالا کجاست + تصاویر

انتهای پیام / ه

 

قلعه بالا روستایی پلکانی در جنوب شاهرود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار