شهرکرد؛

توصیه‌های بهداشتی جهت خرید و نگهداری ماهی قرمز

هنگام خرید و نگهداری ماهی قرمز سفره هفت سین در عید نوروز، باید به توصیه‌های بهداشتی توجه کرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ عبدالمحمد نجاتی مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری گفت: رعایت توصیه‌های بهداشتی هنگام خرید و نگهداری ماهی قرمز سفره هفت سین علاوه بر جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، طول عمر این ماهی را افزایش می‌دهد.

وی افزود: هنگام خرید ماهی قرمز از مراکز معتبر و شناخته شده باید به علائم جسمی ماهیان بیمار مانند سستی و بی حالی، شنای نامتوازن، رنگ غیر شفاف و لکه‌های سفید بر روی پوست توجه کرد.

نجاتی اضافه کرد: استفاده از ظروف نگهداری با دهانه باز جهت تبادل اکسیژن با محیط، تهیه دو لیتر آب بدون کلر با دمای ۲۲ تا ۲۶ درجه سانتیگراد برای هر قطعه ماهی، تهیه غذا از فروشگاه‌های معتبر و خودداری از تعویض یک باره کل آب ظرف نگهداری از جمله نکات نگهداری ماهی قرمز می‌باشد.

وی ادامه داد: استفاده از دستکش هنگام برخورد مستقیم با ماهی، ضد عفونی ظرف نگهداری با نمک، بتادین و یا سایر ضدعفونی کننده‌ها مانند پرمنگنات پتاسیم و پرکلرین و نریختن آب تعویض شده ماهی در معابر عمومی و چاه آب از دیگر توصیه‌های بهداشتی است.

نجاتی با بیان اینکه ر‌ها کردن ماهی قرمز در نهر‌ها و رودخانه‌ها باعث آلودگی محیط زیست و جانواران منطقه می‌شود از مردم خواست: در پایان ایام نوروز ماهی خود را در محل‌های مورد تأیید شهرداری ر‌ها کنند.

وی با اشاره به غیر مجاز بودن عرضه هر گونه دوزیست، خزنده و حلزون در مراکز خرید استان اضافه کرد: بعضی از گونه‌های حیوانات دوزیست مانند لاک پشت سنگاپوری و یا مینیاتوری (گوش قرمز) به عنوان مخزن بیماری باکتریایی مشترک بین انسان و حیوان می‌باشد.

ماهی قرمز از سالیان گذشته به عنوان نماد مهر، پیروزی، شادی، سر زندگی، حرکت و برکت، بر سر سفره هفت سین ایرانیان در عید نوروز قرار گرفته است.

انتهای پیام/ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.