مشهد؛

وجود ۲۰ بندسار غیرمجاز در حوزه آبریز گناباد و بجستان

رئیس اداره امور آب گناباد و بجستان گفت: از مجموع ۱۵۵ بندسار در حوزه آبریز گناباد و بجستان ۳۰ بندسار به صورت غیرمجاز ساخته شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،احمد تمامگر افزود: برخی افراد سودجو بدون توجه به حق آبه برهای پایین دست رودخانه ها اقدام به انسداد کامل بستر رودخانه و ساخت بندسارهای غیرمجاز و غیرکارشناسی می کنند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه بندهای خاکی توانایی تحمل ورود سیلاب را ندارند در زمان بارش شدید باران تخریب شده و با شکسته شدن آنها رها شدن آب جمع شده در پشت بند موجب تخریب سایر بندها در حاشیه بستر و گاهی باعث بروز خطرات جانی و مالی برای حاشیه نشینان رودخانه می شود.
رئیس اداره امور آب گناباد و بجستان گفت: از مجموع ۱۵۵ بندسار در حوزه آبریز گناباد و بجستان ۳۰ بندسار به صورت غیرمجاز ساخته و از این تعداد ۱۰ مورد از مهر گذشته به وضع سابق بازگردانده شده است.
وی از مالکین بندسارها خواست از انسداد کامل بستر رودخانه خودداری و فقط آبراهه برای تغذیه بندسار خود از رودخانه جدا کنند.
تمامگر افزود: این بندسارهای غیرمجاز در تشدید سیلاب و وقوع خسارت ناشی از سیلاب بارشهای اخیر در این منطقه نقش زیادی داشت.
وی ادامه داد: در گذشته مردم با بندسارهای سنتی شمن رعایت حقابه برای پایین دست در حاشیه بستر رودخانه اقدام به آبخوانداری و آبخیزداری می کردند و همین بندسارهای سنتی به مرور زمان باعث نگهداری آب، جلوگیری از هدر رفت آن و تغذیه سفره آب زیرزمینی می شد.
رئیس اداره امور آب گناباد و بجستان گفت: سفره آب زیرزمینی در سطح این شهرستان از عمق ۴۰ متری شروع شده تا ۲۷۰ متر زیر زمین ادامه دارد. بارشهای اخیر تأثیر چندانی در تغذیه سفره آب زیرزمینی نداشته و تنها برای برخی از روستاهای بخش کاخک که در مسیر بستر رودخانه ها هستند این بارش منجر به تغذیه خوب بستر رودخانه شده است.
انتهای پیام// ح ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.