ابتکار در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری برای حفاظت از پلنگ ایرانی؛

کاهش 45 درصدی تلفات نسبت به 8 سال گذشته/ دیگر شیر ایرانی و ببر مازندران نداریم

رئیس سازمان محیط زیست گفت: ما دیگر شیر ایرانی و ببر مازندران نداریم و همین تهدید برای یوزپلنگ و پلنگ ایرانی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری سه جانبه میان سازمان محیط زیست، شرکت نفت سپاهان و صندوق ملی محیط زیست در راستای اجرای برنامه ملی مدیریت و حفاظت از پلنگ ایرانی که در محل سازمان محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: امروز می‌توانیم اعلام کنیم که سیاست‌های درهای باز سازمان محیط زیست برای جلب مشارکت بخش خصوصی و مردم و همچنین بخش‌های اقتصادی در حمایت از محیط زیست عملیاتی شده است و خوشبختانه در بخش‌های مختلف شاهد هستیم که مردم و بخش‌های اقتصادی و خصوصی براساس مسئولیت اجتماعی خود و با جوش و خروش درونی مدیران و مسئولان در جریان عظیم حفاظت از محیط زیست با سازمان و دولت همکاری می‌کنند.

وی با اشاره به گونه‌های در معرض انقراض افزود: گربه‌سانان در سال‌های گذشته بیشترین آسیب را دیده‌اند ما دیگر شیر ایرانی و ببر مازندران را نداریم و ممکن است همین مخاطره در سال‌های آینده برای یوزپلنگ و پلنگ ایرانی وجود داشته باشد باید تلاش کنیم جلوی این موضوع را بگیریم، چرا که ایران یک کشور در حال توسعه است و گسترش فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی در برخی موارد زیستگاه آن ها را تهدید می‌کند.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: طی 100 سال گذشته جهان 50 درصد از گونه‌ها را از دست داده است و برای پیشگیری از ادامه این موضوع پروتکل‌های مختلفی صورت گرفته است. ما برای هر کدام از گونه‌هایی که در معرض خطر انقراض قرار دارند برنامه‌های مطالعه شده و علمی داریم که بر تمام آن ها بر رویکرد مشارکتی مردم تأکید شده است.

ابتکار تصریح کرد: چند ماه گذشته این برنامه‌‌ها رونمایی و به استان‌ها ابلاغ شد. با توجه به اینکه اکثر برنامه‌های حفاظت از گونه‌های مختلف رویکرد فرابخشی دارد، مردم باید به اجرای این برنامه‌ها کمک کنند تا زمانی فرا نرسد که شاهد باشیم گونه دیگری را از دست داده‌ایم.

وی ادامه داد:‌ رویکرد دولت یازدهم در بحث محیط زیست سبب شده است ما بتوانیم با قدرت و با پشتوانه قوانین و مقررات و با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و همچنین برنامه ششم توسعه پیش برویم و با همکاری و مشارکت بخش خصوصی بتوانیم جلوی آسیب‌ها را بگیریم و از گونه‌های مختلف حفاظت کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه کار بیمه پلنگ یکی از اقدامات خوب در طی سال‌های گذشته بوده است، گفت: این موضوع به خوبی پیشرفت کرده است به گونه‌ای که تاکنون سه مورد پرداخت خسارت داشته‌ایم که بسیار تأثیرگذار است و می‌تواند از رودررویی مردم و پلنگ در جوامع محلی تا حد زیادی کاهش دهد.

در ادامه این مراسم علی تیموری مدیرکل دفتر حفاظت و شکار و صید محیط زیست گفت:‌ در پایان سال 94 برنامه‌ای تحت عنوان برنامه مدیریت و حفاظت از پلنگ ایرانی تدوین و ابلاغ شد و معاونت محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست به عنوان مرجع رسمی اجرای این برنامه شناخته شده است.

وی ادامه داد: این برنامه شامل هشت محور است که یکی از برنامه‌های مهم و ارزشمند این برنامه طرح بیمه پلنگ ایرانی بود که در پایان سال 94 شرکت بیمه «ما» داوطلبانه تفاهم‌نامه 5 ساله‌ای را با سازمان منعقد کرد و در نظر دارد صدور بیمه‌نامه در سال 96 را نیز انجام دهد.

مدیرکل دفتر حفاظت و شکار و صید محیط زیست افزود: از مجموعه تحقیقات و گزارش‌های واصله از استان‌ها تا سال 94 مشخص است که تا آن سال حدوداً هر سال 16 قلاده پلنگ در سطح کشور به دلایل مختلف تلف می‌شوند. وقتی برنامه مدیریت و حفاظت از پلنگ ایرانی نوشته شد سازمان محیط زیست جریمه کشته شدن و شکار پلنگ را از 5 میلیون تومان به 80 میلیون تومان افزایش داد.

تیموری ادامه داد: با توجه به آموزش‌هایی که در سال 95 از طریق رسانه ملی انجام شد شاهد کاهش 45 درصدی تلفات نسبت به 8 سال گذشته بودیم به گونه‌ای که در سال جاری تاکنون 9 قلاده تلفات پلنگ را داشته‌ایم که از این میان برای چهار مورد توسط بیمه خسارت پرداخت شده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و شکار و صید محیط زیست با بیان اینکه از میان 9 قلاده پلنگی که در سال 95 کشته شده‌اند 3 قلاده به صورت طبیعی تلف شدند، گفت: 3 قلاده نیز توسط انسان‌ها شکار شدند که هر 3 نفر دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده شد که علاوه بر پرداخت 80 میلیون تومان خسارت برای هر قلاده توسط مراجع قضایی ممکن است به زندان نیز محکوم شوند. اما این مهم است که 6 قلاده توسط انسان‌ها دچار تلفات شدند.

وی ادامه داد: مرکزی باید برای امداد و نجات حیات وحش داشته‌ باشیم و جایگاهی برای تیمار پلنگ با هدف رهاسازی و نگهداری در امکان مجاز باید راه‌اندازی می‌شد. در طی ماه‌های گذشته شاهد بودیم که یک پلنگ به وسیله تله‌ای که توسط مردم برای گراز گذاشته بود گرفتار و زخمی شد. به گونه‌ای که عده‌ای تصمیم گرفتند آن را معدوم سازند اما یک مرکز دامپزشکی خصوصی اعلام آمادگی کرد و به صورت داوطلبانه پلنگ مصدوم را مورد جراحی قرار دادند و هم‌‌اکنون این پلنگ که آرزو نام گرفت در شرایط مطلوبی به سر می‌برد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار