تاسیس هفت کالج اسلامی در جمهوری آذربایجان

کمیته دولتی امور گروه های دینی جمهوری آذربایجان از تاسیس هفت کالج اسلامی در این کشور خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از پایگاه اینترنتی مدرن ،اسامی این مراکز آموزشی ، «کالج اسلامی حیدر»، «کالج اسلامی زاگاتالا»، «کالج اسلامی گنجه»،«کالج اسلامی لنکران»،«کالج اسلامی قبا»،«کالج اسلامی نارداران»،«کالج اسلامی بی بی هیبت» اعلام شد.

علاوه بر این، «مدرسه دینی دخترانه شبنم» که مدتی قبل منحل شده بود، «مدرسه علی آباد» درشهر زاگاتالا و «مدرسه اسلامی شکی» نیز از ماه مارس با نام «کالج اسلامی» مجددا مجوز دریافت خواهند کرد.

اداره مسلمانان قفقاز، فعالیت این کالج ها را مدیریت خواهد کرد.

پایگاه اینترنتی «مدرن» در خبر دیگری از فعالیت مراکز آموزشی ادیان و فرق مختلف از جمله مسیحیت، یهودیت، بهائیت و کریشنا در جمهوری آذربایجان خبر داد.

این پایگاه اینترنتی نوشت :در جمهوری آذربایجان، سازمان های پروتستان از قبیل سازمان «سخن زندگی» وسازمان «نِهِمیا» برای آموزش مسیحیت دوره هایی با نام «آلفا» برگزار کرده اند.

همچنین سازمان مسیحی« زندگی جدید» دارای «کالج انجیل»، مدرسه «خدمت روحانی» و «مدارس حمد» است.

سازمان «آدوَنتیست های روز هفتم» نیز دوره های آموزشی تحت عنوان «روز یکشنبه» را برگزار می کند.

گوندوز اسماعیل اف، معاون کمیته دولتی امور گروه های دینی گفت : در گذشته ، در جمهوری آذربایجان فقط یک موسسه آموزشی مسیحی وجود داشت که در چارچوب جمعیت مسیحی «لطف حیات بخش» فعالیت می کرد. در این مرکز آموزشی که از سال 1992 فعالیت دارد، مبانی دینی مسیحیت به دانش آموزان تدریس می شود.

گوندوز اسماعیل اف افزود : این موسسه به این آموزش ها کفایت نمی کرد و ظرافت های فعالیت میسیونری و نیز زبان های انگلیسی و فنلاندی و یونانی قدیم را نیز آموزش می داد. دوره تحصیل در این مرکز سه ساله بود. بیش از یکصد نفر از این مرکز فارغ التحصیل شده اند. این مرکز شکل فعالیت خود را تغییر داده است و هم اکنون به عنوان مرکز آموزش عالی فعالیت نمی کند. «کالج انجیل» به یک دوره آموزشی کوچک تبدیل شده است. براساس آخرین اطلاعات موجود، در این دوره آموزشی ، نزدیک به 20 نفر دانش آموز تحصیل می کنند.

مدرن افزوده است : بنیاد حیدرعلی اف و بیناد بین المللی «اور-آونر» نیز مرکز آموزشی «خاباد - اور - آونر» را برای کودکان یهودی در باکو تاسیس کرده اند. این مرکز در اکتبر 2010 با حضور مهربان علی اوا، رییس بنیاد حیدرعلی اف و( معاون فعلی رئیس جمهور ) و الهام علی اف،رییس جمهوری آذربایجان گشایش یافت. این مرکز آموزشی دارای 30 کلاس آموزشی است. در این مرکز آموزشی که 450 نفر ظرفیت دارد، فرهنگ یهودی تدریس می شود. در این مرکز هم اکنون 40 معلم فعالیت دارند و 200 شاگرد در آن آموزش می بینند.

مدرن افزوده است : علاوه بر این، در منطقه «قیرمیزی قصبه» در شهر قبا در شمال جمهوری آذربایجان که محل سکونت یهودیان است، جمعیت «یهودیان کوهستانی» دوره آموزش دین یهودی را برای کودکان یهودی اداره می کند. در این دوره آموزشی همچنین احکام شریعت موسوی برای اجرای مراسم های دینی یهودی آموزش داده می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار