میزان خسارات مالی وارده بر عراق در دوران جنگ چه میزان برآورد شده است؟

وزارت برنامه‌ریزی عراق در مطلبی به بررسی خسارات مالی وارد شده بر این کشور در دوران جنگ پرداخت.

خسارت ۳۶ میلیارد دلاری جنگ در عراق
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه سعودی الشرق الاوسط؛ وزارت برنامه ریزی عراق با همکاری وزارتخانه‌های این کشور و نهاد‌های مالی در گزارشی به برآورد حجم خسارات ناشی از سلطه آمریکا و گروه تروریستی داعش بر این کشور بین سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۶ پرداخت.

در بخشی از این گزارش آمده است: میزان خسارات وارده به زیرساخت‌های عراق و منطقه کردستان، دارایی‌های غیرنظامیان، سازه‌های شهری، آثار فرهنگی و باستانی، جاده‌ها و منابع مالی نهادهای دولتی این کشور که به واسطه حضور نیروهای نظامی آمریکا و گروه‌های افراطی طی سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۶ تخریب شده اند حدود ۳۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود. همچنین بیشترین میزان خسارات به عراق طی سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ با حضور نیروهای ائتلاف به سرکردگی آمریکا وارد شده است.

وزارت فرهنگ عراق نیز در گزارشی تکمیلی اعلام کرد میزان تخریب آثار تاریخی این کشور و حجم گنجینه‌های ملی به سرقت رفته توسط گروه تروریستی داعش به حدی است که امکان ارائه آمار تقریبی درباره ارزش آن‌ها ممکن نیست. از سوی دیگر، رشد آمار فساد اقتصادی و اختلاس در بحبوحه جنگ عراق باعث شده برخی از وزراتخانه‌های مرتبط در انعکاس میزان هزینه‌های ناشی از خسارات جنگ باز مانند.

همچنین این گزارش نشان داد که وزارت دفاع عراق با ۴۳.۸۰ درصد، بیشترین آسیب مالی را نسبت به سایر وزارتخانه‌های عراق در طول ۱۲ سال جنگ در این کشور متحمل شده است. بانک مرکزی عراق نیز با ۴۲.۳۴ درصد خسارت اقتصادی، دومین نهاد دولتی است که بیشترین آسیب جنگ را متحمل شده است.

در این گزارش حجم خسارات وارده بر مناطق تحت سلطه داعش ذکر نشده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار