شرکت ۴۰۰ دانشجوی غیرایرانی در کنکور دانشگاه ها/ دانشگاه شهید بهشتی دارای بیشترین دانشجوی غیرایرانی

رئیس سازمان امور دانشجویان با تشریح برنامه‌های افزایش تحصیل دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه‌های کشور گفت: در نتایج ارزیابی دانشگاه‌ها دانشگاه شهید بهشتی در حوزه پذیرش دانشجویان غیرایرانی بهترین رتبه را گرفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان در نشست معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری در دانشگاه صنعتی شریف، گفت: 23 هزار دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه‌های کشور به تحصیل می‌پردازند که در پسادکتری پنج نفر، دکتری 1111، کاردانی 36 نفر، کارشناسی 2980 نفر و کارشناسی ارشد 4038 نفر تحصیل می‌کنند.

وی افزود: کشور ایران در مورد پذیرش دانشجویان غیرایرانی در ابتدا از کشور افغانستان سپس عراق لبنان سوریه پاکستان اتیوپی چین ترکیه فلسطین و قزاقستان دانشجو می‌پذیرد و 70 درصد دانشجویان به شکل غیر بورس تحصیل می‌کنند البته در دانشگاه‌های بزرگ رقم دانشجویان بورس و غیر بورس 50 – 50 است ولی برنامه ریزی‌های سازمان امور دانشجویان بر افزایش دانشجویان خارجی غیر بورسیه تاکید دارد.

صدیقی گفت: طرح‌های حمایتی هم برای دانشجویان خارجی طراحی کردیم و اردوها و حضور این افراد در فعالیت‌های تحقیقاتی افزایش داده‌ایم البته حدود 25.75 درصد این افراد در برنامه‌های ورزشی و فرهنگی شرکت می‌کنند.

رئیس سازمان امور دانشجویان اظهار داشت: در نتایج ارزیابی دانشگاه‌ها دانشگاه شهید بهشتی در حوزه پذیرش دانشجویان غیرایرانی بهترین رتبه را گرفت و پس از آن دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه بین المللی امام خمینی را رتبه دوم و سوم را اخذ کردند.

وی با تاکید بر اینکه باید تحول و اقدام بیشتری در خصوص جذب دانشجویان خارجی صورت گیرد، گفت: به عنوان مثال کشوری مانند مالزی با هزینه و نقشه و برنامه ریزی فعالیت‌هایی را انجام داده‌اند که دانشجو جذب به تحصیل در این کشور شود و در نهایت به جایی رسیدند که ما در سال‌های گذشته 20 هزار دانشجوی ایرانی در مالزی داشتیم.

صدیقی گفت: حمایت نرم‌افزاری از دانشگاه‌ها، اختصاص سهمیه بورس و متناسب با جذب غیر بورس، آمادگی سازمان دانشجویان برای اخذ تفاهم نامه در زمینه تعهد دانشگاه و وزارت برای جذب در هر دانشگاه از سیاست‌های این سازمان است. جذب دانشجوی غیر ایرانی باید در فهرست اهداف دانشگاه‌های ما باشد که بتواند توان و ظرفیت خود را نشان دهد.

رئیس سازمان امور دانشجویان اظهار داشت: هدف بعدی ما دوره‌های فرصت تحقیقاتی دانشجویان دکتری است، توسعه بیشتر با ارزیابی عملکرد و مشکلات موجود، استفاده از امکانات تفاهم نامه خارجی همچون اتحادیه اروپا از طریق دانشگاه ها با هماهنگی و امکان حمایت بیشتر از دانشجویان و حل مشکل توسعه کمی با توجه به محدودیت اعتبار از دیگر سیاست‌های ما است

وی گفت: هدف بعدی استفاده از بورس دولت‌ها و هماهنگی و بهره گیری از پتانسیل رایزن‌های علمی در توسعه روابط بین المللی است، بانک اطلاعاتی داوطلبان مستعد نیز برای استفاده به موقع از سهمیه‌ها ایجاد شده البته رایزن‌های علمی در پنج کشور مستقر هستند که امیدواریم در سال آینده به هشت حوزه برسد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار