وزیر اطلاعات در کنگره مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی/ 2

کار دستگاه فرهنگی ترویج فرهنگ عبودیت است/ برای ایجاد امنیت خودمان را نیازمند فرهنگ می‌دانیم

کار دستگاه فرهنگی ترویج فرهنگ عبودیت است و کار وزارت ارشاد، فرهنگ‌سازی برای حاکم شدن این فرهنگ‌ها در جامعه.

کار دستگاه فرهنگی ترویج فرهنگ عبودیت است
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید محمود علوی وزیر اطلاعات دولت یازدهم، در کنگره مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره رابطه امنیت و فرهنگ اظهار داشت: فرهنگ ایمان و تقوا که در جامعه حکمفرما شود، باعث گشایش در جامعه می‌شود و اگر زیر پا گذاشتن ارزش‌ها در جامعه حاکم شود، دروغ و تهمت و بد اخلاقی و بی ادبی حاکم می شود. قرآن چنین فرهنگی را باعث زمین خوردن جامعه می‌بیند.
 
وی گفت: هدف خلقت انسان، بندگی خداست که باعث ترقی‌ می‌شود و سود بندگی خدا به خود انسان بر می‌گردد.

وزیر اطلاعات گفت: انقلاب اسلامی ما انقلابی فرهنگی است. کار دستگاه فرهنگی ترویج فرهنگ عبودیت است و کار وزارت ارشاد، فرهنگ‌سازی برای حاکم شدن این فرهنگ‌ها در جامعه.
 
علوی اظهار داشت: در رهنمودهای امام خمینی (ره) هم ارزش‌ها بر همین اساس است که باید فرهنگ جامعه را بر این اساس ترویج کرد. باید در جامعه فرهنگ ارزشی جای گیرد و پیش نیازش اقتصاد شکوفا و امنیت پایدار است.

وی گفت: باید تمام تلاش ما به سمت اقتصاد برود؛ چون شکم گرسنه دین نمی‌شناسد و امنیت باید باشد که فرهنگ عبودیت در جامعه شکل بگیرد.

وزیر اطلاعات گفت: وقتی مردمی ایمان بیاورند و عمل صالح انجام دهند، بستر خلاقیت آن‌ها در زمین فراهم می‌شود و ترس از جامعه رخت برمی‌بندد. امنیت برقرار می شود و این دستاورد ایمان و عمل صالح است که نتیجه‌اش در فرهنگ نمایانگر می‌شود. به این ترتیب امنیت و فرهنگ به هم مرتبط هستند.

علوی بیان کرد: خیر هر سرزمینی در امنیت همراه با سرور و شادی نهفته است. اگر در کشوری امنیت با فضای بسته باشد، جرقه ابتکار زده نمی‌شود و در فضای امنیت با سرور است که برکات به جامعه سرازیر می‌شود.

وی گفت: در فضای توام با آرامش، ایمان رشد پیدا می‌کند و خدا بر دل‌های مومنان امنیت همراه با سرور و آرامش را حکم‌فرما کرده تا ایمانشان افزوده شود و ما رسالت خود را در این می‌بینیم که از یک سو فرهنگ را بلندبالا کنیم و از سویی امنیت فرهنگی داشته باشیم.

وی اظهار داشت: امروز مردم با شنیذن نام دستگاه امنیتی وزارت اطلاعات احساس امنیت می‌کنند. احساس می‌کنند که با پنجه پولادین خود حنجره دشمنان را می‌گیرد اما با مردم مهربان است. آنچه اسلام برای جامعه اسلامی در نظر گرفته محبت و مهربانی است و راهبرد بنیادین نظام اسلامی ما هم همین است.
 
علوی گفت: ما در دل کفار رعب می‌افکنیم و نه در دل جامعه خودمان. یکی از رسالت‌های وزارت اطلاعات این است که نامش در جامعه آرامش‌بخش باشد. خدایی که امنیت را برای بشر ایجاد می‌کند، نامش هم آرامش‌بخش است و نام وزارت و حراست باید در جامعه احساس آرامش ایجاد کند.
 
وزیر اطلاعات گفت: ما برای ایجاد امنیت خودمان را نیازمند فرهنگ می‌دانیم؛ چون به این شکل امنیت درون زا در جامعه پدیدار می‌شود و ناهنجاری به وجود نمی‌آید. این گونه دلیلی ندارد که انسان ها به سمت خلاف بروند.
 
وی گفت: انحطاط فرهنگی بستر نا امنی را فراهم می‌کند و کسانی که مرتکب جرم و جنایت می شوند، در جایی از شخصیتشان دارای حقارت و عقده هستند و در درون خود احساس ذلت دارند. ریشه بسیاری از ناهنجاری‌ها عقده حقارت است و وقتی کرامت انسان‌ها حفظ شود، شخصیت انسان‌ها هم حفظ شده و جامعه‌ای بالنده‌تر خواهیم داشت.
 
وی گفت: اگر جامعه از بهداشت فرهنگی برخوردار شد، بهترین پدافند غیرعامل برای دشمن خواهد بود که باعث کاهش هزینه می‌شود. حرکت فرهنگی حیات بخش در گرو حرکت‌های اسلامی و دینی است. اگر یک انسان یا جامعه از کشش‌های انسانی فاصله بگیرد و به خرد الهی متوسل شود، در دنیا و آخرت جایگاهش بهشت خواهد بود.

وزیر اطلاعات بیان کرد: کسی که درخت تقوا بکارد، میوه فرهنگ برداشت خواهد کرد و حرکت فرهنگی غیراررشی آدم را از ریل خارج می‌کند.
 
وی گفت: پذیرفتن سبک خوب است اما محتوا باید برای خودمان باشد. در هر عرصه‌ای این مسئله هست. برای مثال ایران در موسیقی قدمت زیادی دارد و ما می‌توانیم سمفونی‌ها و سبک‌های جدید را بپذیریم اما با محتوای غنی خود از این قالب‌ها باید استفاده کنیم و صیانت فرهنگی داشته باشیم. در کنار بهداشت فرهنگی امنیت فرهنگی هم باید داشته باشیم. انقلاب ما برای آزادی بیان بوده و رسانه‌ها هم آزادی بیان دارند. باید در رسانه ها فضایی پدید آوریم که انسان‌ها خود تخلف نکنند. 
 
 
 
انتهای پیام/
 

 
 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.