اردبیل؛

اجرای طرح ملی نوروزگاه ۹۶ در مجموعه جهانی شیخ صفی اردبیل

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از اجرای طرح ملی نوروزگاه ۹۶ در مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، منصور عالیقدری در جلسه دبیرخانه‌های شهرستانی ستاد خدمات سفر استان اردبیل اظهار داشت: طرح ملی نوروزگاه از دوم تا هفتم فروردین ماه سال 96 در مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی با هدف پاسداری از آداب و رسوم عید نوروز و احیای فرهنگهای بومی مرتبط با عید باستانی و آماده‌سازی پرونده ثبت جهانی فرهنگ کهن نوروز اجرا می‌شود.

وی افزود: افزایش آگاهی مردم هر یک از مناطق کشور نسبت به آداب و رسوم بومی خود و جذب گردشگر از دیگر اهداف اجرای این طرح است که امیدواریم با اجرای موفق این طرح بتوانیم به تمامی این اهداف دست یابیم و شاهد رونق و تحول بخش گردشگری استان باشیم.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به ثبت عید نوروز در فهرست میراث ناملموس جهانی یونسکو اظهار کرد: در حال حاضر پرونده ثبت جهانی نوروز کشورهای ایران، ترکیه، آذربایجان، هند، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، افغانستان و عراق با مدیریت ایران درحال آماده‌سازی است.

عالیقدری از دیگر اهداف اجرای این طرح را جلوگیری از همسان‌سازی مراسم و آئین‌های سنتی عید نوروز در استان‌‌های مختلف کشور و احیای آداب و رسوم خاص و بومی هر منطقه عنوان کرد و بیان کرد: خواستار مستندسازی آئین‌ها و رسومات سنتی هر شهرستان و منطقه برای تکمیل پرونده ثبت جهانی نوروز و ارسال آن به دبیرخانه ستاد اجرایی استان هستیم.

وی تصریح کرد: امیدواریم با حمایتها و همکاری همه‌جانبه مسئولان به تمامی اهداف خود در راستای اجرای طرح نوروزگاه برسیم و بتوانیم آثار ارزشمند خود را به جهانیان معرفی کنیم.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.