شیراز؛

لزوم توجه به توسعه اقتصاد گردشگری

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بر ضرورت توجه به توسعه اقتصاد گردشگری در فارس تاکید کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در همایش توسعه همه جانبه شهرستان نی ریز در بخش های مختلف در افق1404 گفت : در بسیاری از نقاط کشور به علت تغییر اقلیم شرایطی شکننده وجود دارد و در بسیاری از نقاط تا 3 درجه افزایش دما بوده است . 


وی اظهار کرد: کاهش بارندگی در بسیاری از مناطق، به صورت آشکار ملموس است و این موضوع زنگ خطر را به صدا در آورده است و نمی شود با روشهای ناپایدار گذشته بر توسعه پافشاری کنیم .

ابتکار با بیان اینکه تالاب بختگان حقابه ای داشته است که بخش یا قسمتی از آن به علت دخل و تصرف جریان رودها و برداشت های بی رویه از بین رفته است ادامه داد: 32 هزار حلقه چاه در حوضه بختگان وجود دارد که 10 هزار چاه غیر مجاز است  و برای حل این مشکل باید این اندیشه را تغییر دهیم .

وی تصریح کرد: مردم باید در این زمینه پیشقدم باشند و کشاورزی باید با محیط زیست همگام شود.
 
ابتکار بیان کرد: سفره های آب زیر زمینی ظرفیت مشخصی دارد و اگر بیش از ظرفیت تالاب ها برداشت شود خشک می شوند.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه دولت برای احیای تالاب هورالعظیم و ارومیه تلاش های بی وقفه داشته است افزود: مطالعات احیای بختگان در سطح ملی هم مطرح است و برای احیا آن برنامه کشوری داریم.
 
وی با اشاره به اینکه فارس تحمل بیشتر در توسعه کشاورزی را ندارد اظهار کرد: تغییر الگوی کشت بحث مهمی است که مردم باید به آن توجه کنند، اقتصاد گردشگری باید توسعه یابد و جایگزین طرح های کشاورزی شود ، سرمایه گذاری روی فناوری معیشت محور و دانش بنیان جایگزین شود تا فشار بر کشاورزی کاهش یابد ، امروز این چرخه تولید باید تغییر کند اراده اصلی باید توسط مردم شکل گیرد . 

ابتکار گفت: رشد اقتصادی که به قیمت نابودی تالاب ها باشد رشد  و توسعه نیست و  برنامه ریزی اساسی برای توسعه لازم است، رویکردهای توسعه کنونی باید دوباره بینی و روش های توسعه اصلاح شود .  
 
معاون رئیس جمهور اضافه کرد: نباید باری به هر جهت روند توسعه سنتی را ادامه داد، فرصت داریم تا شرایط را بسنجیم و برای توسعه محیط زیست برنامه ریزی کنیم . 

وی با بیان اینکه داشتن پیوست زیست محیطی برای طرح های توسعه الزامی است تصریح کرد: هیچ طرح بزرگ عمرانی، سد سازی و پتروشیمی بدون ارزیابی زیست محیطی تائید نخواهد شد و ارزیابی زیست محیطی مقدمه هر فعالیت اقتصادی در کشور است.  

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.