لوموند: پاکسازی های ترکیه، خطر در این کشور را توجیه نمی کند

روزنامه لوموند نوشت: پاکسازی های گسترده در ترکیه،خطر در این کشور را توجیه نمی کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه فرانسوی لوموند روز دوشنبه در گزارشی با اشاره با پاکسازی گسترده در ترکیه بعد از وقوع کودتای نافرجام این کشور، اعلام کرد که این پاکستازی ها به هیچ عنوان خطر در کمین ترکیه را توجیه نمی کند.
 
در این گزارش آمد است، بیش از هشت ماه از وقوع کودتای نافرجام ترکیه (15 ژوئیه (25 تیر ) می گذرد. در ترکیه همه از این بابت که حمله ای مهم به دمکراسی کشورشان دفع شده است خوشحالند چرا که این حمله خطر آن را داشت که نه تنها یک رژیم نظامی ظالم و بیرحم را روی کار آورد بلکه امکان داشت حتی آغازگر یک جنگ داخلی خونین در کشور باشد.
 
اما در خارج از کشور، بسیاری نگران وقایع بعد از این کودتای خونین هستند که بیش از 250 کشته برجای گذاشت. نگرانی غربی ها از پاکسازی است که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و دولتش بعد از این یاغی گری و تمرد آن را در کشور پیاده کرده اند.
 
آمار پاکسازی ها در این روند گیج کننده است. دهها هزار کارمند دولت از کار معلق شده اند که اکثر آنها قضات و دادستان های مراجع قضایی بوده اند. بیشتر از 30 هزار نفر دستگیر شده اند. بسیاری از ناظران سیاسی، جریانات امروز ترکیه را بی شباهت به وقایع سالهای تاریک یک قرن قبل جهان نمی دانند.
 
یک قرن قبل هم استالین با اعمال سیاست ننگین و رسوای موسوم به  پاکسازی عظیم  در سالهای دهه 1930 تمام مخالفان رژیم کمونیستی شوروی سابق را قلع و قمع کرد. 
 
هیتلر هم در همان سالها سیاست آتش سوزی رایشتاگ را با هدف سرکوب کمونیست ها اعمال نمود. اما این قیاس چندان هم منطقی نیست. شرایط ترکیه بسیار متفاوت و پیچیده تر از آن است که در ظرف این قیاس های تاریخی بگنجد.
 
اصلی ترین رقیب سیاسی اردوغان، حزب سکولار حزب جمهوریخواه خلق موسوم به C.H.P است که موافق پاکسازی همه جانبه تمام افرادی است که به نوعی از کودتای نافرجام اخیر کشور حمایت کردند. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار