لاریجانی در مراسم رونمایی از خودروی کوییک:

پیشرفت صنعت خودروسازی نیازمند تحقیق و توسعه است/در ارائه تسهیلات به صنعت، نباید میلی برخورد شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تحقیق و توسعه موجب پیشرفت تکنولوژی و صنعت خودرو می‌شود.

پیشرفت صنعت خودروسازی نیازمند تحقیق و توسعه است/در ارائه تسهیلات به صنعت، نباید میلی برخورد شودبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی لاریجانی صبح امروز در مراسم رونمایی از خودروی جدید سایپا با نام کوییک در محل گروه خودروسازی سایپا حضور یافت.

وی ادامه داد: بازدید از سایپا‌ نیازمند یک روز کامل است تا شاهد فعالیت کارکنان و مدیران این گروه خودروسازی باشیم و این امر ارزش وقت‌ گذاشتن دارد.

لاریجانی تصریح کرد: سایپا یکی از واحدهای تولیدی مهم در کشور بوده و ما در مجلس در جریان فراز و فرودهای آن قرار داشتیم که این امر موجب نگرانی ما بود.

رئیس مجلس اظهار داشت: خودروسازی یک بخش بسیار مهم و پایه‌ای برای صنعت کشور است و ایران باید در این جهت گام‌های بلندی را در ادوار مختلف برمی‌داشت که متأسفانه در برهه‌ای نقصانی به صنعت خودرو وارد شد.

وی ضمن خسته نباشید به کارکنان، مدیران و مهندسان گروه خودروسازی سایپا تأکید کرد: امروز اجمالا بازدیدی از گروه خودروسازی سایپا انجام دادم و حضورم در اینجا گفتن خسته نباشید به شما در این مجموعه بزرگ است.

لاریجانی با بیان اینکه در این بازدید دو بخش برای ما بسیار خرسندکننده بود، تصریح کرد: گزارش نعمت‌زاده وزیر صنعت و معدن و مدیرگروه خودروسازی سایپا نشان داد اضطراب‌هایی که از لحاظ‌ مالی در این بنگاه وجود داشت درحال رسیدن به سامان است و باید شاهد یک پرش در این صنعت باشیم.

رئیس مجلس ادامه داد: بسیاری از نمایندگان فعال مجلس در کمیسیون صنعت هستند و باید پیگیری شود که چرا به یکباره صنعت خودروسازی در کشور دچار مشکل شد تا با بررسی‌های بیشتر زمینه برای رونق صنعت کشور ایجاد شود. 

وی با تأکید بر اینکه زمانی که صنعت دچار مشکل می‌شود اقتصاد کلان در کشور نیز دچار خلل می‌شود، گفت: ایران کشور بزرگی بوده و دارای نفت، صنعت و معدن است اما چرا باید وضع اقتصادی کشور چنین باشد و کارکنان در کشور نتوانند یک زندگی راحت داشته باشند.

لاریجانی تصریح کرد: چرا یک صنعت مهم در کشور به یک مرتبه فرود می‌آید و این باید نقاط مهمی برای تصمیم‌گیران کشور باشد.

رئیس مجلس اذعان داشت: سمت‌گیری درست خودروسازی سایپا بیانگر پیشرفت آن است و اینکه کارکنان آن پیشگام در اصلاح امور بوده‌اند جای تشکر دارد و بنده از مدیریت آن به دلیل ایجاد همبستگی قدردانی می‌کنم.

وی با اشاره به اهمیت تحقیق و توسعه در صنعت کشور بیان داشت: بنگاه‌های صنعتی به دلیل عدم توجه کافی به بخش تحقیق و توسعه دچار مشکل شده‌اند اما ما در دانشگاه‌ها دارای افراد تحصیلکرده‌ای در این حوزه هستیم و حتی در بسیاری از شرکت‌های بزرگ در آمریکا، ایرانیان خوش فکری در حال فعالیت هستند که باید زمینه برای حضور آنها در کشور فراهم شود که تحقیق و توسعه یکی از این زمینه‌ها است.

لاریجانی ضمن تشکر از وزیر صنعت و معدن به دلیل توسعه تحقیق و توسعه در صنعت خودروسازی بیان داشت: به بنده اعلام کردند که پیش از این در اینجا گروه تحقیق و توسعه‌ای وجود داشت که فعالیتش ضعیف شد اما اکنون در اینجا بار دیگر سرمایه گذاری انجام شده است.

رئیس مجلس ادامه داد: بخش تحقیق و توسعه در صنعت طی برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفت و اگر این امر در زمینه امور دانش بنیان باشد بیشتر مورد توجه است و باید از جوانان فارغ‌التحصیل و خلاق طی این حوزه استقبال کرد.

وی اظهار داشت: بنده در قانون برنامه ششم توسعه مصر بودم که سهم صنعت از تسهیلات بانکی مشخص شود، نباید برای ارائه تسهیلات به صنعت به صورت میلی برخورد شود و وزیر برای چانه زنی به این عرصه ورود کند، خوب یا بد اقتصاد ما به بانک وابسته است.

لاریجانی ادامه داد: ما در این حوزه اعلام کردیم که 40 درصد از سرمایه بانک باید به صنعت تعلق پیدا کند زیرا با وجود حوزه‌هایی مثل کشاورزی و صنعت می‌توان در کشور مشاغل بسیاری را ایجاد کرد و آمار صادرات را بالا برد.

رئیس مجلس تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی در این حوزه مدافع صنعت و جهش‌های صنعتی است و در خودروسازی تدابیری اندیشیده شده تا طی این چند سال طی یک مسیر درستی پیش برود.

وی با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی گفته شده باید از تجربیات استفاده کرد و صنایع را بومی سازی کرد، افزود: باید محصولات بومی در کشور با رویکرد صادرات تولید شود، همچنین باید تولیدات قابل رقابتی در کشور ما به وجود بیاید تا از لحاظ ایمنی مناسب بوده و بهره‌وری بالا داشته باشند تا در صحنه رقابت قابل قیاس باشند.

لاریجانی گفت: باید قبول کرد که در صنعت خودرو به بحث ایمنی و محیط زیست بیشتر توجه شود زیرا برخی مشکلات در کشور به این حوزه برمی‌گردد البته بنده نمی‌خواهم بگویم همه تصادفات به دلیل وجود خودروهاست زیرا آمار مشخص است اما باید در کشور بیشتر به بحث ایمنی و ارتقای بهره‌وری توجه شود.

رئیس مجلس ضمن ابراز خوشحالی از وجود نشاط کاری در کارکنان، مدیران و مهندسان گروه خودروسازی سایپا خاطر نشان کرد: همبستگی برای پیشرفت در کار بسیار خوب است و این امر را می‌توان در شما دید، ما نیز در مجلس به شما کمک می‌کنیم تا مردم از این صنعت بهره‌مند شوند.

شایان ذکر است علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به همراه نعمت‌زاده وزیر صنعت و معدن و جمالی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از خودروی جدید سایپا با نام کوییک رونمایی کردند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
پیشرفت صنعت خودرو در گرو قطع دست مافیاست
آخرین اخبار