اقتصاد سبز باید در راستای زیست محیط باشد

رئیس سازمان حفاظت از محیط‌ زیست گفت: اقتصاد سبز باید در راستای زیست محیط باشد و از ابتدا با طراحی سبز انجام شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه اقتصاد سبز از خواسته‌های مقام معظم رهبری و دولت یازدهم است، گفت: اقتصاد سبز باید در راستای زیست محیط باشد و از ابتدا با طراحی سبز انجام شود.
 
ابتکار افزود: طرح کاهش چهار هزار و 200 تن گاز گلخانه‌ای کار بزرگی است اما پیش از این هزینه‌هایی برای زیست محیطی ایجاد کرده است، پس باید از ابتدا برای کاهش آلودگی‌های محیط زیست برنامه‌ریزی کرد.
 
وی بیان کرد: در دوره کنونی تعداد پروژه‌ها افزایش یافته اما از مکانیزم سی‌دی‌ام در حال استفاده هستند که هم کاهش هزینه‌ها را شاهد هستیم و هم در زمینه محیط زیست اثرات مثبت دارد.
 
ابتکار اظهار داشت: کاهش آلودگی هوا برای ما مهم است و حتی اگر از لحاظ اقتصادی بخواهیم ورود کنیم هزینه‌های زیادی بر اثر آلودگی هوا به اقتصاد ما وارد شده است و اگر با آلودگی هوا مقابله نکنیم این هزینه بیشتر هم می‌شود.
 
وی با اشاره به فعالیت هایی که در بخش محیط زیست و اشتغال در حوزه محیط زیست انجام شده و دستاوردهای این حوزه، گفت: در دولت یازدهم گامی که در پتروشیمی شیراز برداشته شد گامی در راستای حفظ محیط زیست است چرا که به گفته رئیس جمهور این دولت، دولت محیط زیست است.
 
ابتکار افزود: ارتقای بنزین به یورو۴ و یورو ۵ باعث بهبود کیفیت هوا شده و ما افتخار این را داریم در سال ۹۵ در شیراز حتی یک روز هوای ناپاک را نداشتیم، با اینکه با مجتمع‌های نفتی مجاورت داریم.
 
رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه بهبود کیفیت هوا با توجه به بخش‌های صنعتی، نفتی و تولید خودرو بسیار رشد داشته، ادامه داد: این مفهوم اقتصاد سبز است، اقتصادی که ضمن رشد به محیط زیست نیز آسیب نمی‌زند.
 
ابتکار تصریح کرد: طرح مالیات‌های سبز که رویکردی نوین در بحث اقتصاد است به مجلس ارائه شده که امیدواریم با تصویب این لایحه هم شاهد بهبود فرایندها باشیم و هم رونق اقتصادی داشته باشیم.
 
وی بیان کرد: مسئله مهم دیگری که در بودجه سال ۹۶ توجه خاصی به آن شده به مجلس پیشنهاد داده شده تا ۳درصد از مبلغ تمام قراردادهای نفت به طرح‌های زیست محیطی داده شود که علاوه بر کاهش گازهای خانگی، دی نیتروژن اکسیژن که آلاینده هوا است نیز کاهش یابد.
 
رئیس سازمان حفاظت از محیط‌ زیست با اشاره به اینکه شاهد کاهش آلودگی ناشی از پساب‌های نفتی هستیم، اظهار داشت: علاوه بر پساب موضوع پسماندهای شیمیایی را داریم که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد که قطعا برگشت برخی از آنها استفاده اقتصادی نیز خواهد داشت.

انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار