لاریجانی در مراسم روز درختکاری:

اهتمام ویژه به ایجاد فضای سبز در برنامه ششم/ کمربند سبز به ساماندهی شهرها کمک می‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کمربند سبز اطراف تهران باید در طول برنامه ششم به اتمام برسد.

اهتمام ویژه به ایجاد فضای سبز در برنامه ششم/ کمربند سبز به ساماندهی شهرها کمک می‌کندبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز صبح (دوشنبه، 16 اسفندماه) با حضور در مراسم روز درختکاری و افتتاح هزار هکتار جنگل‌کاری در دامنه جنوبی البرز گفت: گزارشی که امروز از سوی شهردار تهران اعلام شد بیانگر عزم جدی برای حل مشکلات مهم تهران است.

وی ادامه داد: واقعیت آن است که تهران شهر بزرگی بوده و اینکه باید مشکلات آن حل شود، امر بدیهی است. طبعا متناسب با بزرگی شهر تهران شاهد پیچیدگی‌هایی همچون آلودگی هوا هستیم.

لاریجانی تصریح کرد: باید در سطح ملی به این مشکلات توجه کرد تا از پیچیدگی‌ها خارج شد، بحث کمربند سبز در اطراف تهران اقدام خوبی بود که خوشبختانه به آن توجه شد و اگر به زودی به اتمام برسد شاهد ایجاد فضای سبز برای زندگی بهتر در پایتخت خواهیم بود و از گسترش بی‌رویه این کلانشهر نیز جلوگیری می‌شود.

رئیس مجلس با بیان اینکه در قانون برنامه ششم اهتمام ویژه‌ای به ایجاد فضای سبز شده است، اظهار داشت: باید تلاش شود با کمک شهرداری‌ کمربند سبز اطراف تهران در طول برنامه ششم به اتمام رساند به ویژه آن که اکنون شاهد معضل بخش حاشیه‌نشینی در شهر تهران هستیم که ایجاد کمربند سبز می‌تواند به ساماندهی مطلوب شهرها کمک کند.
 
وی با اشاره به اینکه جنگل‌کاری در تهران از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون از یک مترمربع به 16 مترمربع رسیده است، گفت: در مجموع حجم درختکاری در اطراف تهران خوب بوده و سامان یافته است. بسیاری از باغات در تهران تبدیل به ساختمان‌سازی شدند. در تهران باغات زیادی وجود داشت اما بسیاری از این باغ‌ها تبدیل به ساختمان شدند و درخت‌های بسیار قدیمی از بین رفتند و ساختمان‌سازی انجام شده است.

لاریجانی تأکید کرد: تا نهال های امروز به درخت‌‌های تنومند تبدیل شوند، سالها زمان می‌برد، شهردار تهران در گزارش‌شان گفتند در حال خریداری باغات اطراف تهران و تبدیل آنها به بوستان هستند که اقدام بسیار خوبی است اما در کنار این موضوع باید با افرادی که باغات را تبدیل به ساختمان می‌کنند نیز برخورد شود چرا که در حرکت طبیعت خلل ایجاد می‌کنند و این جرم کمی نیست.

وی ادامه داد: درست است که از طبیعت برای زندگی بهتر باید استفاده کنیم اما اگر از منابع آن طوری استفاده کنیم که مشکل آلودگی‌ها در شهرها به وجود آید، این جرم بزرگی است و اگر طوری از طبیعت استفاده کنیم که گازهای گلخانه‌ای زندگی بشر را تهدید کند این تخلف بزرگی برای همه بشریت است لذا باید توجه کرد که اگر نحوه استفاده ما از طبیعت در کل عالم خلقت اشکال ایجاد کند، مرتکب تخلف بزرگی شده‌ایم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر برای برخورد با این تخلفات نیازمند قوانین و مقررات جدیدی هستید، ما در مجلس شورای اسلامی آن را پیگیری می‌کنیم؛ اگر لازم است قوانین برخورد با این گونه تخلفات جدی‌تر باشد، ما حتماً کمک خواهیم کرد.

وی ادامه داد: کمربند سبز اطراف تهران امروز برای شهر تهران با توجه به مشکلاتش امری ضروری است؛ مجلس در قانون برنامه ششم کلاً برداشت از جنگل‌های سراسر کشور را ممنوع کرد، نوع برداشت از جنگل‌ها درست صورت نگرفته بود لذا در قانون برنامه آن را ممنوع کردیم.

لاریجانی با اشاره به آلودگی هوای برخی استان‌ها مانند خوزستان، گفت: منابع صندوق توسعه ملی همواره برای تولید اختصاص می‌یابد اما استثنائاً در بودجه سال آینده صد میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی را برای مبارزه با گردوغبار و ساماندهی این امر اختصاص دادیم.

رئیس مجلس ضمن اشاره به آلودگی هوای تهران، بیان داشت: به نظرم نگرانی قالیباف این است که اگر به دنبال حل مشکل آلودگی هوای تهران باشد باید از مدیریت مستقل و واحد برخوردار شود. بنابراین برای این پروژه باید اعتباراتی اختصاص یابد که فکر نمی‌کنم به سادگی این موضوع قابل حل باشد چرا که قانون اساسی ما این ساختارها را سامان نمی‌دهد.

لاریجانی گفت: پیش از این در مصوبه‌ای می‌‌خواستیم بخشی از اختیارات وزرا را به شهردار تهران و شورای شهر دهیم اما شورای نگهبان نظری داد که نتوانستیم ابعاد این موضوع را کامل کنیم اما به هر حال باید این اختیارات را بدهیم که شهرداری بتواند مسأله آلودگی هوای شهر تهران را حل کند، لازمه آن این است که طرح و لوازم آن دیده شود که برای مدت محدودی این اختیارات را به آنها بدهیم تا دورنمای روشنی برای حل مسأله آلودگی هوای تهران وجود داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: مسأله آلودگی هوای تهران رو به ازدیاد است، این موضوع باید جدی گرفته شود.
 

انتهای پیام/ 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار