یوسف نژاد:

فاصله تورم و سود بانکی در ایران زیاد است / همسان سازی حقوق بازنشستگان در بودجه اتفاق خواهد افتاد

یوسف نژاد گفت: همسان سازی حقوق بازنشستگان بر مبنای حکم قانونی در بودجه اتفاق خواهد افتاد و حقوق کارمندان 10 درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  یوسف نژاد عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره جلسه امروز مجلس شورای اسلامی در خصوص بودجه 96 گفت: جلسه غیر علنی امروز اگر هم به صورت علنی برگزار می شد موردی نداشت و در مورد نکات بودجه 96 بحث شد و پیشنهادهای کمیسیون ها و نمایندگان مورد بررسی قرار گرفت و مورد خاصی مطرح نشد.
 
فرجام بودجه 96
 
 عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به ویژگی های بودجه 96 اشاره کرد و افزود: بودجه 96 از نظر ساختاری نسبت به بودجه سال های قبل از نظر تعداد احکام کمتر شده است، توجه به استان ها با توجه به ظرفیت هرکدام خاص تر شده است.
 
او گفت: ردیف های غیر متفرقه تقریبا حذف شده است و پاسخگویی دستگاه ها تقویت شده و همچنین تسلط بانک مرکزی و دیوان محاسبات بر عملکرد دستگاههای اجرایی از نظر بودجه بیشتر شده است.
 
یوسف نژاد با اشاره به نرخ ارز در بودجه96 گفت: نرخ ارز طی یک سال گذشته 20 درصد کاهش داشته است ولی 3300 تومان یک عدد واقع بینانه ای نسبت به بازار است و تلاش می شود برای رفتن به سمت تک نرخی شدن نرخ ارز، با توجه به اینکه فضای کسب و کار و فضای بیرون از کشور هم در نرخ ارز اثر گذار خواهد بود.
 
او افزود: نرخ تورم و سود بانکی در دنیا به هم نزدیک اند ولی در ایران این اتفاق نیفتاد و فاصله تورم و سود بانکی زیاد است که دلیل آن هم تغییر نرخ سودبانکی و افزایش تورم است.  وی افزود: خوشبختانه هماهنگی لازم بین دولت و مجلس در زمینه پولی و مالی ایجاد شده و تکلیف ها را کمتر کرده ایم و به دولت اجازه داده شد تا در چارچوب بتواند اهداف را پیش ببرد.
 
او گفت: سیاست هایی که در برنامه مشخص شده است مسیر مسکن و صنعت را مشخص می کند و باید به این موضوع توجه شود که بودجه یک برشی از برنامه 5 ساله است و قرار نیست همه مشکلات جامعه را حل کند به دلیل اینکه ما منابع محدودی داریم همچنین نمایندگان در کمیسیون ها بودجه را به شکلی نوشته اند که تغییر و تحرک در صنعت و مسکن اتفاق بیافتد به همین دلیل نرخ سود را 5 درصد در نظر گرفتند.
 
یوسف نژاد گفت: ممکن است از دیدگاه های مختلف اشکالاتی به بودجه در زمینه های فاینانس و اوراق هم وارد باشد و ما هم راهکارهایی برای استفاده از منابع بانکی برای بخش صنعت، مانند: ایدرو و امیدرو که می توانند در مناطق محروم سرمایه گذاری کنند، مشوق هایی دیده شده است.
 
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: همسان سازی حقوق بازنشستگان بر مبنای حکم قانونی در بودجه اتفاق خواهد افتاد و حقوق کارمندان 10 درصد افزایش خواهد یافت که جزئیات آن در بودجه ذکر نمی شود. او افزود: برای مشکل ریزگردها هم مبلغ 330 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و در اختیار دولت قرار می گیرد که در حوزه های مطالعات، پیشگیری و جبران خسارت می توانند هزینه کنند.
 
یوسف نژاد گفت: منابع عمده دولت بیشتر به بحث مالیات مربوط می شود که حدود 112 میلیارد تومان است و احکام دیگری در بودجه برای جلوگیری از فرار مالیاتی دیده شده است که بر گسترش پایه های مالیاتی به عنوان منابع کدهای جدید برای دولت تکیه دارد و بحث دیگر منابع دولت هم نفت است که تقریبا 109 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
 
تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 96 دیگر مهمان برنامه گفت: بودجه سال 96 طوری تنظیم شده است که مانع از تورم شود و روی هم رفته بودجه امسال بودجه ای است که زیاد آشفتگی ندارد و منظم است.  
 
فرجام بودجه 96
 
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 96 گفت: بودجه 96 ویژگی های خاصی دارد که بسته به نوع نگاه ویژگی های خاص خودش را دارد؛ وی افزود: به نظر من این بودجه از آشفتگی کمتری برخوردار است، مانع از افزایش قیمت ها می شود، تعارضات را تا جایی که ممکن بود حذف کردیم، اقشار ضعیف را مورد توجه ویژه ای قرار داده ایم و مورد حمایت ویژه ای قرار داده ایم، همسان سازی بازنشستگان و افزایش حقوق مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی را شامل می شود ودر مجموع تلاش شده تا تورم زیاد نشود.
 
تاجگردون گفت: در سیاست های کلی رشد 8 درصد برای اقتصاد در نظر گرفته شده، سهم بودجه در تامین مالی کمتر از 20 درصد است و منابع دیگری باید وارد شوند مثل فینانس، تسهیلات بانکی و آورده خارجی که از جمله این منابع هستند. وی افزود: 50 میلیارد دلار دولت می تواند به صورت فاینانس منابع خارجی جذب کند.
 
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 96 با بیان اینکه در بودجه 96 و برنامه ششم شرایطی که دولت بتواند تا به اهداف اقتصادی خود دست یابد کاملا مهیاست و تمامی اختیارات در اختیار دولت قرار گرفته است، افزود: اگر همه منابع مورد نظر به درستی مدیریت شود رشد اقتصادی مورد نظر دور از ذهن نیست.
 
تاجگردون در ادامه گفت: یکی از مشکلات ما در بودجه دخالت سیاست های مالی در سیاست های پولی است که این امر در بودجه امسال حذف شده که یکی از ویژگی های تکنیکی بودجه 96 است؛ ما باید تلاش کنیم تا نرخ سود دچار تداخل و مشکل نشود، یکی از نکات مهم در بودجه امسال همین بود که ما بازار پولی را از بازار مالی جدا کرده ایم تا نرخ سود بهم نخورد و در نتیجه بازار کاذب شکل نگیرد.
 
وی افزود: رشد اقتصادی 95 مدیون افزایش قیمت نفت و گاز بوده است، ما در کنار افزایش قیمت نفت باید در دو بخش صنعت و مسکن شاهد رشدباشیم تا به رشد 5 درصد مورد انتظار برسیم در غیر این صورت دستیابی به این هدف ممکن نخواهد بود.
تاجگردون گفت: من معتقدم اگرچه دولت از رکود خارج شده و عدد تورمی فعلی هم خوب است و بیشتر از آن چندان مطلوب نیست، با این حال حتی اگر نرخ تورم در سال جدید بالای 10 برود نیز مشکلی پیش نمی آید زیرا این امر می تواند به رونق بازار کمک کند. اوراق قرضه که در 95 منتشر کردیم موجب رونق در بازار سرمایه شد در نتیجه رشد تورمی یک تا درصدی به دلیل رونق بازار مطلوب است.
 
تاجردون درباره یارانه سال 96 نیز گفت: یارانه ها همان اعداد قبلی است و هدف ما حذف ثروتمندان از لیست یارانه بگیران است که این هدف به شدت دنبال می شود. وی افزود : در بودجه سال آینده تلاش شده است مستمری یک خانواده تحت پوشش که 80 هزار تومان و برای بهزیستی 30 هزار تومان است این میزان حدودا به 210 هزار تومان برسد که رقم قابل توجهی است که اگر دولت خوب عمل کند باید حدود 4 هزار میلیارد تومان یارانه ثروتمندان را به فقرا اختصاص یابد. وی درباره قیمت حامل های انرژی در سال آینده نیز گفت: حامل های انرژی افزایش نمی یابد.
 
وی افزود: تلاش شده تا حقوق افرادی که کمتر است به حقوق ثروتمندان نزدیکتر شود، معافیت مالیاتی هم پیش تر 1 میلیون و 500 تومان بود که خط فقر هم 2 میلیون تومان است که در سال جدید این میزان به 2 میلیون تومان ارتقا پیدا کرده است.
 
منبع: پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار