ورود افراد غیر متخصص به حوزه شنوایی‌شناسی

رئیس انجمن شنوایی شناسی استان مازندران عنوان کرد: دخالت مشاغل‌ غیر مربوط در حیطه شنوایی‌شناسی یکی از چالش‌های مهم این رشته است که مشکلاتی را برای سلامت مددجویان ایجاد می‌کند.

علی هاشمی‌فرد رئیس انجمن شنوایی شناسی استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص صداهای‌ بلند و آسیب‌های‌ آن به‌ شنوایی اظهار داشت: صداهای آزار دهنده صوتی نظیر صدای ترقه در شب چهارشنبه سوری، کار در کارخانه های پرسر و صدا، آلودگی‌های صوتی خارج از حد مجاز محیط های نظیر خیابان ها، مراسم‌ و غیره می‌تواند کم شنوایی حسی ـ عصبی جبران ناپذیری به جا بگذارد که تنها راه محافظت از شنوایی، جلوگیری از صداهای بلند و استفاده از محافظ شنوایی ‌است.

وی با اشاره به نقش شنوایی شناس در سلامت شنوایی عنوان کرد: نقش شنوایی شناسی ‌آگاهی دادن، پیشگیری، تشخیص و توانبخشی کم شنوایی است که با سنجش شنوایی در نوزادان و بزرگسالان، کمک به کم شنواهایی که درمان دارویی - جراحی ندارند و همچنین استفاده از وسایل کمک شنوایی برای برگرداندن و جلوگیری از عوارض نشنیدن همچون اختلالات گفتاری، تنبل شدن سیستم شنوایی، ضعیف شدن ارتباط کلامی با دیگران، گوشه‌گیری، پرخاشگری، افسردگی و فراموشی به‌ خصوص در سنین پیری صورت می‌گیرد.

رئیس انجمن شنوایی شناسی استان مازندران در خصوص زمان مراجعه به شنوایی شناس گفت: لازم است در بدو تولد نوزاد، سنین قبل از ورود به دبستان و هر زمانی که مشکوک به کم شنوایی فرزند خود شدیم، به شنوایی شناسان مراجعه کنیم تا از سلامت شنوایی آنها مطمئن شویم. همچنین افراد بالای 50 سال‌ نیز باید سالی یک‌بار مورد سنجش شنوایی قرار گرفته تا پیشرفت کم شنوایی شان کنترل شود. 

هاشمی فرد در ادامه گفت: متأسفانه کم لطفی‌هایی از جانب وزارت بهداشت مبنی بر باز گذاشتن دست افراد غیر متخصص نظیر فروشندگان کالاهای پزشکی برای ارائه و فروش وسایل کمک شنوایی‌ همچون سمعک به مدد جویان به چشم می‌خورد.

وی تاکید کرد: نگاه کالایی به وسایل کمک شنوایی و غیره باید کنار گذاشته شود، چرا که وسایل کمک شنوایی نظیر سمعک جزئی از پکیج توانبخشی فرد کم شنوا و ناشنوا محسوب می‌شود که باید فقط توسط متخصص آن یعنی شنوایی شناس به مددجو ارائه شود.

رئیس انجمن شنوایی شناسی استان مازندران یادآور شد: با توجه به نزدیکی شب چهارشنبه سوری از همه مردم عزیز درخواست می‌کنم که سراغ ترقه ها و صداسازهای آسیب رسان به شنوایی نروند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار