انتقاد نهادهای ناظر افغانستان از عملی نشدن اصلاحات انتخاباتی

رییس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه گفت: تابحال در کمیسیون انتخابات چهل درصد اصلاحات هم انجام نشده است.

آمارهای پیشرفت کار انتخابات دروغ است

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، نعیم ایوب زاده، رییس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه در برنامه «بازنگاه» گفت: متاسفانه تابحال در کمیسیون انتخابات هنوز حتی چهل درصد هم اصلاحات انجام نشده است.

حتی یک نقشه مسیر برای اصلاحات انتخاباتی هنوز ایجاد نشده است که اصلاحات انتخاباتی از کجا شروع شده است و به کدام مسیر خاتمه می یابد. امروز نه این نقشه در دست ریاست جمهوری است و نه در ریاست اجرایی و نه در کمیسیون انتخابات است.

وی افزود: مساله مهم دیگر بحث برگزاری انتخابات است، ما شاهد بودیم که چند روز قبل اعلام شد که در سال آینده باید انتخابات باید برگزار شود، مقدار پولی را هم که سنجش شد، باید به مصرف برسد، همانطور هم که رییس جمهور وعده داده بود، در سال آینده انتخابات باید برگزار شود. بیش از دو سال می گذرد اما درصد بسیار بسیار کمی از این کارها انجام شده است و انجام این چهل درصد از کارها آماری غیر واقعی می باشد.

چرا که ما برای ارزیابی، ارقام داریم، کارکردها را بررسی کرده ایم، از نزدیک تلاش های انتخاباتی را نظارت کرده ایم هنوز چنین درصدی از پیشرفت کار مشاهده نکرده ایم.

ایوب زاده بیان داشت: ریسک یا ارزیابی خطراتی که در پیش روی انتخابات می تواند باشد و انتخابات را به چالش مواجه کند، متاسفانه هیچ در نظر گرفته نشده است، باز هم تلاش صورت گرفته است که یک نوع عوام فریبی شود و با حرف ها و آمارهای دروغین از پیشرفت انتخابات، مردم را فریب دهند و بگویند کار در حال انجام است.

وی، در خصوص کارهای ناتمامی که در پروسه انتخابات وجود دارد گفت: در کنار همه اینها، علاوه بر اصلاحات انتخاباتی و کارهای تکنیکی که باید صورت بگیرد، ما بایدبه پروسه ثبت نام برویم، به پروسه نامزدی کاندیدها برویم، به دوره کمپاین های انتخاباتی برویم که حداقل هفت ماه و هشت ماه نیاز داریم که همان مراحل اصلی انتخابات طی شود و زمان برای آن تعریف شود و مشخص شود و بتواند کارایی خود را داشته باشد. در کنار آن کارهایی ابتدایی هنوز صورت نگرفته است.

تهیه لیست رای دهندگان نامعلوم است، مکانیزم کارها نامعلوم است، وقتی مکانیزم نامعلوم است و کارشیوه مشخص نیست چگونه ممکن خواهد بود که به آن مسیر برویم؟

ایوب زاده، در ارتباط با حوزه های انتخاباتی که هنوز نامشخص هستند بیان داشت: بحث بعدی حوزه های انتخاباتی است که دو سه طرح روی آن کار شده است، طرح هایی که در تناقض با دیدگاه های نهادهای معتبر و ناظر در افغانستان قرار گرفته است.

سرنوشت این طرح ها هم هنوز مشخص نشده است. ممکن است حکومت هنوز با جزییات آن شریک نشده باشد. این طرح ها متناسب با جامعه ما هنوز رویش کار صورت نگرفته است.

به طرف طرح تک کرسی می روند که ممکن است نتواند کارایی خود را برای افغانستان داشته باشد.

تغییر چهره ها فقط در ابتدای کار بوده است، هنوز نقشه مسیر برای اصلاحات کلیدی و ژرف ایجاد نشده و همه تلاش دارند با مفکوره های متفاوت بازی می کنند تا اینکه به یک نتیجه ای برسند و سلیقه های سیاسی تعدادی از افراد را در ریاست جمهوری در کارهای تکنیکی انتخابات حاکم بسازند.

رییس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه گفت: هیچ کس، خلاف برگزاری انتخابات در افغانستان نیست.

انتخابات یک نقطه تجمعی از افکار سیاسی و بخش های سیاسی و تضمینی برای ادامه دموکراسی در افغانستان می تواند باشد، اما بحث اصلی این است که نباید با افکار و احساسات سیاسی مردم بازی صورت بگیرد.

رشد نوشت: نباید کسانی که در حکومت هستند باغ سرخ و سبز را برای مردم نشان دهند و مردم نتوانند آن گل ها را به دست بیاورند. چرا که این بزرگترین درد و رنجی است که مردم متحمل شده اند و می کشند و اذیت شده اند.


انتهای پیام/

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار