اماکن عرضه‌کننده قلیان؛ تحت نظارت شدید نوروزی/ گزارشی از آلودگی آب در مناطق سیل‌زده نداشتیم

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه گزارشی مبنی بر آلودگی آب‌های آشامیدنی در مناطق سیل زده نداریم، گفت: برنامه سلامت نوروزی از اول اسفند تا 15 فروردین بر بهداشت اماکن عمومی و مواد غذایی نظارت می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اکبر سیارى معاون بهداشتی وزارت بهداشت در حاشیه مانور برنامه سلامت نوروزى که در سالن همایش هاى رازى علوم پزشکى ایران برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: برنامه سراسری مراقب سلامت در ایام نوروز همه ساله انجام مى شود که این برنامه از اول اسفند آغاز و تا ١٥ فروردین ادامه دارد.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به برنامه سلامت نوروزی بیان کرد: این برنامه از اول اسفند تا ۱۵ فروردین بر بهداشت اماکن عمومی و مواد غذایی نظارت می‌کند.

وی ادامه داد: این خدمات در قالب برنامه سلامت نوروزی در ایام اداری ۲۵۰۰ و در روزهای تعطیل از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب ۷۵۰ تیم نظارت‌های بهداشتی را انجام می‌دهند. 
 
سیاری با اشاره به مشارکت مردم در برنامه سلامت نوروزی از طریق سامانه تلفنی ۱۹۰، گفت: این سامانه ۲۴ ساعته پاسخگوی مردم در سراسر کشور بوده و با اطلاع رسانی و گزارش‌های مردمی در صورت مشاهده هر گونه تخلف در اماکن عمومی یا مراکز تهیه مواد غذایی بلافاصله تیم بازرسی بهداشتی از منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی به محل مراجعه و با تخلفات برخورد می‌کنند. 
 
وی اظهار داشت: برنامه سلامت نوروزی سال ۹۶ تفاوت‌های چشمگیری با سال گذشته داشته است در گذشته در بازرسی‌های تیم‌های بهداشت نمونه برداری‌ها انجام و نمونه به آزمایشگاه فرستاده می‌شد که بررسی و نتیجه ان در ایام تعطیل کار سختی بود، اما امسال تجهیزات پیشرفته و به روزی در اختیار تیم‌های بازرسی قرار گرفته تا بتوانند در عرض چند دقیقه آلوده بودن مواد غذایی، فاسد بودن روغن، میران قند و نمک ماده غذایی و افزودنی‌های تقلبی را به سرعت تشخیص دهند که این اقدام کار ارزنده و قابل تحسینی محسوب می‌شود. 
 
معاون بهداشتی وزیر بهداشت تصریح کرد: در برنامه سلامت نوروزی ۹۶ دفاتر خدمات سلامت به عنوان ممیزی بهداشت محیط با همکاری بخش خصوصی در تهران راه اندازی شده وهماهنگی‌های لازم با نیروی انتظامی، قوه قضائیه و شهرداری‌ها برای تشدید بازرسی صورت گرفته است. 

وی با اشاره به ۱۶ هزار کشته در حوادث رانندگی به طور سالانه در کشور گفت: در نوروز شمار زیادی از مردم به سفر می‌روند مردم باید توجه داشته باشند رعایت قانون و مقررات یکی از الزامات سفر است سالیانه چندین برابر کشته‌ها مجروح می‌شوند که با رعایت قوانین و مقررات میزان مرگ و میر و مصدومیت‌ها تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. 
 
سیاری عنوان کرد: نظارت بر آلودگی مواد غذایی با مواد میکروبی و شیمایی و سلامت آب‌های آشامیدنی یکی دیگر از اقدامات مهم اکیپ‌های بهداشتی در سلامت نوروزی است. 
 
وی مراکز مورد بازرسی در این برنامه را اعلام کرد و افزود: اکیپ‌های بازرسی بهداشت محیط بر امکان عمومی، هتل‌ها، رستوران‌ها، واحدهای بهداشتی بین راهی، محل اسکان موقت و دائمی، مراکز عرضه مواد غذایی و قلیان سرا‌ها که امسال به برنامه سلامت نوروزی افزوده شده‌اند نظارت می‌شود و و ما نیز به نیروهای خودمان توصیه کردیم که با چنین اماکنی به هیچ عنوان گذشت نکنند به طوری که مکان‌هایی که مجوز ندارند پلمپ خواهد شد و جاهایی که مجوز نیز دارند در صورت تخلف طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد.
 
معاون بهداشتی وزیر بهداشت با بیان اینکه سال گذشته در برنامه سلامت نوروزی ۵۳۰ هزار بازرسی از اماکن عمومی انجام شده، عنوان کرد: از این میزان هزار مورد به قوه قضائیه معرفی شد، ۱۲ هزار مورد پلمب و ۶۰۰ تن مواد غذایی منهدم شد. 
 
وی بیان کرد: در ایام نوروز مردم باید در مصرف مواد غذایی و کنترل وزن مراقب سلامت خود باشند، این ایام زمان خوبی برای تحرک بیشتر و کاهش وزن محسوب می‌شود یکی از دلایل مهم اضافه وزن مصرف مواد قندی و چربی بیش از حد نیاز است و روزانه با یک ساعت پیاده روی و کنترل مواد غذایی مصرفی می‌توان وزن را ثابت نگه داشت. 
 
معاون بهداشت وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی مبنی بر آلودگی آب‌های آشامیدنی در مناطق سیل زده کشور، گفت: گزارشی مبنی بر آلودگی آب‌های آشامیدنی نداریم و مردم با خیال آسوده می‌توانند از آب آشامیدنی استفاده کنند. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار