گرگان؛

سین ماندگار

سین های هفت گانه نوروز، دیر یا زود هفت سین نوروز هر سال را ترک می کنند اما با طرحی نو می شود برخی از این سین ها را ماندگار کرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ نوروز در راه است و کمتر از سه هفته دیگر از راه می رسد و ایرانیان این روزها بر طبق سنتی دیرین، با انتخاب بذرهای مختلف برای تدارک سبزه هفت سین، به استقبال بهار می روند.
 
سین ماندگار
 
 
متداولترین بذرهایی که برای تهیه سبزه عید استفاده می شود از انواع غلات است و بدین ترتیب سالانه حدود دو هزار تن گندم و انواع دیگر غلات که عمدتا وارداتی هستند، به بهانه سبزه عید از بین می رود.

اما گروهی از فعالان محیط زیست گلستان امسال برای ترویج فرهنگ دوری از اسراف و تبدیل این فرهنگ اصیل به اثری ماندگارتر این روزها مقدمات کاشت جایگزین های بهتری مانند دانه های مرکبات را شروع کردند.
 
سین ماندگار 
 
اعضای این گروه می گویند: پس از استفاده از سرسبزی سبزه های جایگزین حاصل از بذر مرکبات و بلوط در عید نوروز،  قصد داریم آنها را در روز طبیعت در جنگل یا فضای سبز منزل بکاریم.

سین ماندگار 
نونهالان یک مدرسه هم با این گروه همراه شدند تا امسال نهال های بیشتری به طبیعت هدیه شود، نهالهایی که شاید کمکی هم باشد برای بهبود  حال امروز جنگلهای گلستان.

استان گلستان دارای حدود ۴۵۲ هزار هکتار جنگل است که از این میزان ۷۵ هزار هکتار آن جنگل های دست کاشت و مابقی را جنگل های پهن برگ هیرکانی تشکیل می دهد که از منطقه نوکنده شروع می شود و تا حوزه گلیداغ در شرق استان ادامه دارد.

علی رغم این سهم ۱۸ درصدی جنگل‌ها از سطح استان، عواملی مانند آتش‌سوزی و سیلاب‌، برداشت بی‌رویه و گسترش زمین‌های کشاورزی  و چرای بی‌رویه دام‌ها، آسیب زیادی به جنگل‌های استان وارد کرده است.

سین ماندگار 

خیرآبادی کارشناس مسئول محیط زیست استان می گوید: علاوه بر اقداماتی که دستگاههای دولتی برای توسعه فضای سبز شهری و جنگهای دست کاشت انجام می دهند این گونه اقدامات مردمی هم می تواند کمک شایانی برای رسیدن به این اهداف باشد.

سین ماندگار 

پیام سنتهای دیرین ایرانی همیشه پویایی و نشاط است و جایگزینی سبزه های ماندگارتر، با جلوگیری از هدر رفت سرمایه های ملی، می تواند هم سین سبزه و هم سین سکه را به هفت سین های سال آینده برگرداند.
 
انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.