کرمان؛

صدای دل انگیز کوبش مسگران کرمانی بر ظروف مسی

بازار مسگرهای کرمان از عهد صفویه به یادگار مانده ومس گران با انگیزه همچنان بر مس ها می کوبند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ روحی، معاون میراث فرهنگی ،اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری استان کرمان گفت:آثار تاریخی ارزشمند به جا مانده از تمدن‌های کهن کرمان نشان می‌دهد که کرمان یکی از اصلی‌ترین خاستگاه‌های کار بر روی مس در کشور است بطوریکه هویت کرمان با نام مس است تاجایی که گردشگران خارجی نیز از فروش اجناس چینی در بازار کرمان تعجب می کنند و خواستار اجناس مسی که کار دست هنرمندان کرمانی است، هستند.

وی با اشاره به اینکه کرمان به دلیل همجواری با معادن مس از 5 هزار سال پیش تاکنون یکی از مراکز مهم ساخت ظروف مسی و تزیینات روی آن به حساب می‌آید؛ افزود : صنعت مسگری کرمان از پیشینه چند هزار ساله برخوردار است به طوری که حفاری‌های انجام شده در تل ابلیس در 17 کیلومتری جنوب شرق بردسیر کرمان نشان می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: مسگری کرمان از دوران اسلامی ‌تا اواخر حکومت صفویه به صورت مستمر و پیوسته به حیات رو به رشد خود ادامه داد.

روحی تصریح کرد: صنعت مسگری در کرمان، اصفهان و کاشان و شاید شهرهای دیگر ایران در دوران اسلامی و تا به امروز از رونق و شکوفایی برخوردار بوده به گونه‌ای که در اغلب این شهرها یکی از بازارها با عنوان بازار مسگرها به صاحبان این صنعت اختصاص داشت.

وی یادآورشد: در بازار مسگرهای این شهرها ده‌ها مسگر به قوت بازو و ضرب چکش خود، انواع ظروف، وسایل و اشیا مسین را می‌ساختند و امروزه در این بازارها هنوز آثاری از این هنر یافت می‌شود.

روحی گفت: در بین ظروف و وسایل تزیینی مس که در داخل مغازه‌ها به فروش می‌رسد بسیاری از ظروف تزیینی سیلور و مس چینی و هندی به چشم می‌خورد که یک خطر برای صنعت سنتی کرمان محسوب می‌شود.

گفتنی است: این بازار جزیى از مجموعه گنجعلى‌‌خان و شامل دو راسته بازار غربى و شمالى است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.