غربالگری کم‌شنوایی نوزادان تا یک ماهگی/ فعالیت 3 هزار شنوایی‌شناس در کشور

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه امکان غربالگری اختلال شنوایی تا یک ماهگی وجود دارد، از فعالیت 3 هزار شنوایی شناس در کشور خبر داد.

غربالگری کم‌شنوایی نوزادان تا یک ماهگی/ ۳ هزار شنوایی شناس فعال در کشور
احمدرضا ناظری شنوایی شناس و استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه ۱۳ اسفند روز جهانی کم شنوایی برای توجه به اهمیت این اختلال و تبعات بی‌توجهی به آن نامگذاری شده، اظهار داشت: از دید شنوایی شناسان کم شنوایی در بزرگسالان و اطفال و نوزادان باید مورد توجه قرار گیرد و بررسی، ارزیابی و توانبخشی شنوایی از مواردی است که شنوایی شناس آن را انجام می‌دهد.
 
استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر لزوم تشخیص زودرس اختلال شنوایی گفت: با توجه به امکانات موجود اکنون امکان غربالگری اختلال شنوایی تا یک ماهگی وجود دارد، در پروتکلی که بر اساس این کار تدوین کرده‌ایم تا سه ماهگی نیز امکان تشخیص قطعی مقدار کم شنوایی از نظر کمیت و کیفیت وجود دارد.
 
ناظری عنوان کرد: در صورتیکه تا شش ماهگی بروز کم شنوایی از نظر شنوایی شناس قطعی بود، سعی می‌کنیم از ابزار کم شنوایی که عمدتا سمعک است، استفاده کنیم.
 
استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در همین رابطه تصریح کرد: اگر افت شنوایی به قدری باشد که نتوان از سمعک به عنوان یک کمک کننده برای کودک استفاده کرد از کاشت حلزون استفاده می‌کنیم و در این زمینه دانش و فناوری لازم و به روز در اختیار شنوایی شناسان کشور قرار دارد.
 
وی با بیان اینکه گروه کثیری از شنوایی‌شناسان در دانشگاه‌های علوم پزشکی تربیت شده‌اند، افزود: اکنون ۳ هزار شنوایی شناس فعال در کشور داریم و متخصصان این رشته در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل کرده و آمادگی ارائه خدمت در اقصی نقاط کشور را دارند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار