اردوغان: آلمان به تروریست ها پناه داده است!

رییس جمهور ترکیه دولت آلمان را به حمایت از تروریسم متهم کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان -- رئیس جمهور ترکیه -- روز جمعه آلمان را متهم کرد « به تروریست ها پناه داده است » و خبرنگار آلمانی - ترکیه ای را که در ترکیه زندانی است « جدایی طلب کرد و جاسوس آلمان » توصیف کرد.

این اظهارات تند بعد از آن بیان شد که مقامات آلمانی سه نشست تبلیغات پیش بینی شده در آلمان درباره اصلاحات قانون اساسی ترکیه را لغو کردند.

اصلاحات قانون اساسی که زمینه را برای تقویت اختیارات اردوغان فراهم می کند قرار است 16 آوریل در همه پرسی به رای گذاشته شود.

رئیس جمهور ترکیه گفت: « مقامات آلمانی مانع سخنرانی وزیر دادگستری و وزیر اقتصاد من شدند. من هم قرار بود از طریق ویدیو کنفرانس سخنرانی کنم ».

اردوغان با متهم کردن آلمان به کنار آمدن با اتباع جدایی طلب کرد که آنکارا آنها را « تروریست » می داند اعلام کرد مقامات آلمانی « باید محاکمه شوند چون به تروریست ها پناه می دهند و به آنان کمک می کنند ».

در پی لغو نشست های تبلیغاتی طرفداران اردوغان، مقامات ترکیه مواضع تندی علیه برلین اتخاذ کردند. دولت فدرال آلمان با اعلام اینکه در این تصمیمات مقامات محلی نقشی نداشته است از خود دفاع کرد.

تنش میان برلین و آنکارا که بعد از کودتای نافرجام ماه ژوئیه در ترکیه شروع شد به ویژه بعد از بازداشت دنیز یوجل خبرنگار آلمانی - ترکیه ای روزنامه دی ولت آلمان در ترکیه به اتهام « تبلیغ تروریسم » تشدید شده است.

اردوغان در سخنرانی روز جمعه خود یوجل را به عنوان « نماینده پ ک ک »‌ و « مامور آلمان » توصیف کرد. 

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان که از دستگیری یوجل انتقاد کرده است روز جمعه از « انتقاد از نقض آزادی مطبوعات » در ترکیه دفاع کرد.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار