سینما در هفته ای که گذشت؛

فروشنده اسکار گرفت/ گرامیداشت رسول ملاقلی پور

در این گزارش به مرور رویدادهایی که سینما در هفته گذشته گذراند، می‌پردازیم.

سینما در هفته گذشته چگونه سپری شد؟
به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در این گزارش به مرور رویدادهایی که سینما در هفته گذشته گذراند، می‌پردازیم:
 
 
فیلم فروشنده برنده اسکار شد
 
فیلم فروشنده به کارگردانی اصغر فرهادی بهترین فیلم خارجی اسکار ۲۰۱۷ شد و در  غیاب این کارگردان، متن سخنان او توسط انوشه انصاری در مراسم اسکار به شرح زیر قرائت شد:
 
افتخار بزرگی‌ است که برای دومین بار این جایزه با ارزش را دریافت می‌کنم.
 
من به احترام مردم کشورم و شش کشور دیگر که با قانون غیرانسانی منع ورود مهاجران مورد بی‌احترامی واقع شدند به آمریکا نیامدم.  
 
سینماگران می‌توانند با چرخش دوربین‌هایشان به مشترکات انسانی، کلیشه‌هایی که از ملیت‌ها و ادیان مختلف ساخته شده است را بشکنند و زمینه‌ همدردی و به دنبال آن همبستگی مردمان جهان را فراهم کنند.

 
آیین دیدار با عوامل فیلم «نمی‌خواهم زنده بمانم» برگزار شد
 
این مراسم که صد و بیست و دومین آیین دیدار با عوامل فیلم در گروه سینمایی هنر و تجربه بود، با حضور اهالی سینما و رسانه برگزار شد.  
 
در این مراسم هنرمندان و سینماگرانی همچون خسرو سینایی، سعید پورصمیمی، فردین خلعتبری، محمدرضا فروتن، مهران روحانی، کتایون ریاحی، محمدرضا دلپاک، طهورا ابوالقاسمی، مهدی احمدی، یلدا جبلی، پدرام اکبری، علی لقمانی، محمود سماک‌باشی، کیوان کثیریان، شاهین امین، حسین کندری، بهتاش صناعی‌ها، مریم مقدم، سحر مصیبی، حسین ترابی، مهدی خادم، مجید توکلی، سینا سعیدیان، بهرنگ دزفولی‌زاده، پدرام شکوری، شهاب شادابی، رامین اعتمادی بزرگ و آشا صدر حضور داشتند و پوستر فیلم را به یادگار امضا کردند.  
 
بازدید معصومه ابتکار ازغرفه جشنواره فیلم سبز  
 
معصومه ابتکار شنبه ۷ اسفند ماه در بازدید از نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست، از غرفه ششمین جشنواره بین المللی فیلم سبز ایران بازدید کرد.
 
ابتکار درخصوص نقش این جشنواره در آگاه سازی مردم در زمینه محیط زیست، گفت: نقش این جشنواره سینمایی در جهت بسط فرهنگ اصلاح الگوی رفتاری و شیوه زندگی بسیار مهم است.
 
وی ادامه داد: امیدوارم جشنواره ششم هم مانند جشنواره پنجم همانطور که با استقبال هنرمندان برگزار شد و نتایج خوبی به همراه داشت، به‌خوبی برگزار شود و نتایج خوبی داشته باشد و از جهت حضور گسترده هنرمندان داخلی، بین المللی و فیلم‌های تأثیرگذار در حوزه محیط زیست مانند دوره قبل پرشور برگزار شود.
 
شانزدهمين نمایشگاه بین المللی محیط زیست از 6 اسفندماه آغاز و تا نهم ادامه دارد. در این نمایشگاه آثار منتخب سینمایی و تجسمی دوره پنجم جشنواره نیز برای عموم نمایش داده خواهد شد.
 
 
گرامیداشت رسول ملاقلی پور برگزار شد
 
به بهانه دهمین سال درگذشت رسول ملاقلی پور، مراسم یادبودی برای این هنرمند در سازمان فرهنگی هنری اوج برگزار شد.
 
علی ملاقلی‌پور، پسر رسول ملاقلی‌پور گفت: ده سال از فوت پدرم گذشته است و کسانی که هنوز ایشان را یاد می‌کنند کسانی هستند که یا برایش بسیار احترام قائلند و یا دوستش دارند.
 
وی ادامه داد: کسانی که روی صحنه آمدند بسیار خوب پدر را روایت کردند ولی ما نباید این تصور را کنیم که فیلمساز بزرگی اگر از دنیا می‌رود باید از او قدیس ساخته شود، بلکه هنوز هم باید به نقد آثارش بپردازیم. خیلی دوست داشتم در این سال‌ها آثار پدرم نقد و بررسی شود و معتقدم کاراکتر فیلمسازی پدرم قابل نقد است.
 
ملاقلی‌پور گفت: یک بار گزیده سخنان پدرم را علیه فیلم «رستاخیز» قرار داده بودند که بسیار زشت بود، من برای درویش جوابیه بردم اما ایشان جواب نداد و واقعا فرق افراد اصیل این گونه مشخص می‌شود.
 
 
«جَنبل» به جشنواره كپنهاگ رفت  
 
فيلم «جَنبَل» به كارگردانى مينا بزرگمهر و هادى كمالى‌مقدم به بخش رقابتى جشنواره مستند كپنهاگ راه يافت.
 
٩ فيلم در بخش موج نو اين فستيوال پذيرفته شده كه از ميان آنها پنج فيلم براى اولين بار در اين جشنواره به نمايش گذاشته مى شود كه جَنبَل هم يكى از آنهاست.جشنواره فيلم كپنهاگ يكى از مهمترين جشنواره هاى فيلم مستند دنياست كه بخش موج نو اين فستيوال به نمايش آثار فيلمسازان جوان اختصاص دارد، در اين بخش مستندهايى از كشورهاى فرانسه ، دانمارك، لهستان، آرژانتين، مكزيك و ... به رقابت می پردازند.  
 
داستان فیلم درباره موسی، هنرمند بومی جنوبی است که از طریق تابلوهای جادویی‌اش، وارد دنیایی از جنس خیال می‌شود و آنجا با دختر دریا ملاقات می‌کند. موسی در طلب عشق دخت دریا، پای به قصه ای افسانه ای می گذارد، بی آنکه راه بیرون آمدن از هزارتوی خیال را بداند.  
 
علی مصفا به طور مشترک با دو کارگردان این اثر، تهیه‌کنندگی فيلم را به عهده دارد.
 
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار