نوروز به كجا برويم؟

مراغه و نوروزی با طعم باسلوق + تصاوير

برای رسیدن به روزهای شیرین نوروزی، مراغه و باسلوق‌های آن بهترین انتخاب است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراغه یا ماراغا دومین شهر بزرگ و پرجمعیت استان آذربایجان شرقی پس از تبریز بوده که در کنار رودخانه صوفی چای و در دامنه جنوبی کوه سهند واقع شده است.

این شهر زیبا از آب و هوای معتدل متمایل به سرد و نسبتا مرطوب برخوردار بوده و از ویژگی های بارز آن باغ های بزرگ اطراف شهر و خیابان‌های مشجر آن است.

مراغه و نوروزی با طعم باسلوق
 
مزارهای پنجگانه

شهرستان مراغه با داشتن پنج برج و بنای تاریخی در گذشته به شهر برج ها معروف بوده است. گنبد سرخ، برج مدور، گنبد کبود، گنبد غفاریه و گوی برج (این بنای مدور ویران شده و امروز اثری از آن باقی نمانده است) پنج بنای متعلق به قرن های شش تا هشت هجری هستند که برجسته ترین بقاع واقع در این شهر محسوب می شوند. در میان مزارهای پنجگانه، گنبد سرخ قدیمی ترین بنای تاریخی مراغه است که یکی از بهترین نمونه های بناهای آجری ایران محسوب می شود.

مراغه و نوروزی با طعم باسلوق
 
معبد مهر

این معبد با قدمتی بیش از سه هزار سال یکی از نخستین سکونتگاه‌ها و معابد بشر پیش از تاریخ به شمار می‌رود. این بنای تاریخی در زمان اشکانیان محل عبادت مهرپرستان بوده و در زمان ایلخانان مغول به خانگاه و در دوره های صفویه و قاجاریه به محل برگزاری آیین های دینی تبدیل شده است.

مراغه و نوروزی با طعم باسلوق
 
رصدخانه مراغه

این رصدخانه در سال 657 هجری به دستور هلاکوخان نوه چنگیز خان مغول و زیر نظر خواجه نصیرالدین طوسی بنا شده است. رصدخانه مراغه یکی از معتبرترین رصدخانه های جهان است که رصدخانه هایی چون سمرقند، چین، استانبول و هند به تقلید از آن ساخته شده اند.

مراغه و نوروزی با طعم باسلوق
 
شایان ذکر است؛ مراغه به لحاظ بافت غنی تاریخی و فرهنگی، با بیش از 300 اثر ثبت شده ملی جزو 10 شهر برتر کشور به شمار می رود. همچنین «سجوق» و «باسلوق» دو نوع شیرینی محلی مراغه هستند که زبانزد خاص و عام بوده و یکی از عمده ترین سوغاتی های این منطقه از کشور محسوب می شوند.

امیدواریم برای رسیدن به روزهای شیرین نوروزی، سفر به شهر زیبا و سرسبز مراغه و باسلوق های خوشمزه آن را در برنامه نوروزی خود قرار دهید.

مراغه و نوروزی با طعم باسلوق





انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار