حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی:

ایران به لحاظ توجه به حقوق کودک جایگاه ممتازی دارد/ خانواده تنها نقطه اتکای سلامت اجتماعی است

وزیر دادگستری گفت:‌ در خصوص حقوق کودک پیوسته در دنیا مورد تقدیر قرار گرفته‌ایم و بسیاری از اقدامات کشور الهام‌بخش و به عنوان مدل مطرح شده است.

جمهوری اسلامی ایران در رعایت حقوق کودکان مورد تقدیر دنیا استبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری در اختتامیه نشست سراسری هم اندیشی اجرای قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست با اشاره به ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) با بیان اینکه فرزندان اصلی ترین سرمایه کشور ما هستند و باید به خوبی از آن‌ها محافظت کنیم اظهار داشت: ما امروز در کشور ۲۳ میلیون نفر زیر ۱۸ سال داریم؛ مرجع ملی حقوق کودک نیز این تعداد را تحت پوشش برنامه های حمایتی خود قرار می‌دهد.

وی جامعه ایران را یک جامعه جوان دانست و افزود: جمعیت جوان، نوجوان و کودک ایران زیاد است که این موضوع می‌تواند یک ظرفیت و فرصت بزرگ برای ما باشد تا بتوانیم از این ظرفیت فوق العاده استفاده کنیم، همچنین ما باید تمام تلاش خود را بکنیم تا از این سرمایه حفاظت و حمایت‌های لازم را انجام دهیم.

وزیر دادگستری با تاکید بر اینکه مجموعه‌های زیادی درگیر این مسئولیت هستند، تصریح کرد: قطعا در یک جامعه بزرگ آسیب ها نیز زیاد می‌شود، البته اگر عدد مطلق این آسیب‌ها را در نظر بگیریم به نظر زیاد است، اما عدد نسبی آن‌ها نسبت به کل، قطعا کمتر است.

وی ادامه داد: ما حدود ۱۳ میلیون دانش آموز داریم که خوشبختانه بخش زیادی از این افراد در مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل بودند و در این مقطع محرومیت تحصیلی کمتر است.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با بیان اینکه تنها ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن بنا به دلایل مختلف در مقطع ابتدایی از تحصیل محروم شده اند، گفت:‌ این عدد نسبت به کل جمعیت دانش آموزان زیاد نیست، اما عدد مطلق آن برای ما زیاد است.

وی با بیان اینکه قانونگذار در سال های اخیر قوانینی را برای حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست تدوین کرد، گفت: پس از تصویب قانون اخیر، تحول خوبی در محاکم قضایی و دادگاه های خانواده و سازمان بهزیستی به وجود آمد که این موضوع، نوید دهنده اتفاقات خوبی بوده و نشان دهنده این است که اگر راه را هموار کنیم، انگیزه برای کار، هماهنگی و بهره وری وجود دارد.

وزیر دادگستری مشکل عمده و فعلی کشور را کودکان بدسرپرست دانست و افزود: برای کودکان بی سرپرست درخواست فرزندخواندگی زیادی داریم، اما کودکان بدسرپرست به دلیل ملاحظاتی که وجود دارد با محدودیت هایی مواجه هستند. در حال حاضر تلاش می کنیم تا با فرهنگ سازی، سن فرزندخواندگی را از شیرخواره‌ها به سنین بالاتر ارتقا دهیم.

وی با بیان اینکه کودک نیازمند یک محیط بانشاط، با محبت و علاقه پدر و مادری است، تصریح کرد:‌ قطعا دست اندرکاران بهزیستی زحمات زیادی متحمل می‌شوند، اما با همه این تفاسیر کودکان باید تحت سرپرستی والدین باشند. اساس تربیتی دین ما نیز به همین موضوع اشاره می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با اعلام اینکه برای کودکان بی سرپرست شناسنامه تهیه می شود و از لحاظ فرزندخواندگی شرایط مطلوب تری دارند، تصریح کرد: در حال حاضر مسأله ما کودکان بدسرپرست است و به دنبال فرمولی هستیم تا بتوانیم این مشکل را حل کنیم. خوشبختانه از نظر حقوقی راه حل های خوبی داریم و قانونگذار نیز تا حدود زیادی دست ما را باز گذاشته است.

وی با اشاره به ترخیص افراد بالای ۱۸ سال از بهزیستی افزود: یکی از گرفتاری های اصلی ما این موضوع است. متاسفانه بهزیستی نمی‌تواند این بار سنگین را بر عهده بگیرد و این موضوع باید در بدنه اجتماع توزیع شود، اما راه حل آن کمک تشکل ها و غیره نیست بلکه باید راه حلی اندیشیده شود تا احساسات و عواطف متعادل شود.

* آثار روابط عمیق انسانی در دایره محبت و عشق شکل می گیرد

وی با بیان اینکه آسیب و بحران اجتماعی زیاد هستند، گفت: تنها نقطه اتکای سلامت اجتماعی، خانواده است؛ افزایش طلاق، ازدواج های با تأخیر و عدم ازدواج، منشأ و بستر این آسیب‌هاست.

وزیر دادگستری تصریح کرد: البته این موضوع یک بحران جهانی و دغدغه انسان معاصر است. بشر امروز مبتلا به بحران عاطفی است. آثار روابط عمیق انسانی در دایره محبت و عشق شکل می گیرد که متاسفانه امروزه کمرنگ تر شده است.

وی افزود: سازمان بهزیستی کشور مسئولیت بسیار بزرگی دارد و همه نهادها، موسسات، خیریه‌ها و مجامع و جوامع دینی باید با این سازمان همکاری داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی گفت: خوشبختانه در این نشست ها می توانید پیشنهادات خود را به ما ارایه دهید. اگر نیازمند اصلاحیه هستید ما شما را کمک می کنیم و اگر در مورد قانونی مشکل دارید، آن را تبدیل به لایحه و تقدیم مجلس می کنیم تا تصویب شود.

وی با اشاره به اتهامات حقوق بشری که در مورد ایران عنوان می‌شود، افزود: با توجه به این موضوع اما در خصوص حقوق کودک، به واسطه مجموع اقداماتی که در کشور انجام گرفته، پیوسته در دنیا مورد تقدیر قرار گرفته‌ایم و بسیاری از اقدامات کشور، الهام‌بخش و به عنوان مدل مطرح شده است.

وزیر دادگستری گفت: خوشبختانه اکنون در استان‌ها نیز مراجع متناظر شکل گرفته و این امر با استقبال خوبی مواجه شده است؛ کشور ما از لحاظ توجه به موضوع حقوق کودک جایگاه بسیار ممتازی دارد و باید تلاش کنیم این فضا را ارتقا دهیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار