بحران در کاخ‌سفید؛ آیا وزیر دادگستری استعفا می‌دهد؟

رسانه‎های آمریکایی اعلام کردند جف سشنز که اکنون وزیر دادگستری ایالات‎متحده است، 2 بار با سفیر روسیه در آمریکا مذاکره کرده بود.

بحران در کاخ‌سفید؛ آیا وزیر دادگستری استعفا می‌دهد؟
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از پرس تی وی؛ رسانه‎های آمریکایی اعلام کردند هم‌زمان با مبارزات انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس‏‌جمهور آمریکا، جف سشنز که اکنون وزیر دادگستری ایالات‎متحده است، 2 بار با سفیر روسیه در آمریکا مذاکره کرده بود.

روزنامۀ واشنگتن‌ پستِ آمریکا روز چهارشنبه گزارشی منتشر و به نقل از مقامات وزارت دادگستری ایالات‎متحده اعلام کرد در یکی از 2 گفت‎وگوی مذکور، سشنز در دفتر خود با سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در آمریکا، دیداری خصوصی داشت.

جف سشنز هنگام برگزاری این نشست با کیسلیاک در سال 2016 میلادی، عضو کمیتۀ خدمات مسلح مجلس سنای آمریکا بود.

مسئله این است که در جلسۀ تأیید صلاحیت سشنز در کنگرۀ آمریکا برای تصدی‎ مقام وزارت دادگستری، از وی دربارۀ ارتباط با روسیه سؤال شد و سشنز در آن زمان گفت «هیچ ارتباطی با روس‎ها نداشته است.»

وزیر دادگستری آمریکا روز چهارشنبه در واکنش به گزارش‌های منتشر شده اعلام کرد وی هرگز در مورد مسائل مربوط به مبارزات انتخاباتی ترامپ با روس‎ها مذاکره نکرده است.

وی با انتشار بیانیه‎ای اعلام کرد: «من هرگز برای بحث در مورد مسائل مربوط به مبارزات انتخاباتی با یک مقام روس دیدار نداشته‎ام. من هیچ اطلاعی دربارۀ موضوع این اتهام ندارم. این اتهام نادرست است.»

از سوی دیگر سارا ایزگار فلورس، سخنگوی سشنز در واکنش به این گزارش، اعلام کرد که هیچ امر «گمراه‎کننده‎ای در پاسخ» سشنز به کنگرۀ آمریکا وجود ندارد، چرا که از وی دربارۀ ارتباط میان اعضای ستاد انتخابات ترامپ با روسیه سؤال شده بود، نه در مورد جلسات وی به عنوان یک سناتور یا عضو کمیتۀ خدمات مسلح.

در بیانیۀ سخنگوی سشنز آمده است: «سناتور [سشنز] سال گذشته به عنوان عضو ارشد کمیتۀ خدمات مسلح، بیش از 25 دیدار با سفرای خارجی از جمله [سفرای] بریتانیا، کره، ژاپن، لهستان، هند، چین، کانادا، استرالیا، آلمان و روسیه داشت.»

یک مقام وزارت دادگستری نیز ضمن تأیید برگزاری جلسات مذکور، تأکید کرد سشنز تنها به عنوان یک سناتورِ عضو کمیتۀ خدمات مسلح، با سفرا دیدار داشته است.

در پی انتشار این اخبار نمایندگان ارشد دموکرات در کنگره، از جمله نانسی پلوسی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان امریکا، اعلام کرد این به معنای «شهادت دروغ دادن» سشنز در جلسۀ تأیید صلاحیت خود است و وی می‌بایست استعفا دهد.

این گزارش جدید به خیل گزارش‎‏هایی افزوده شده است که طی ماه‎های گذشته بارها منتشر و اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ را به ارتباط با مقامات اطلاعاتی و دیپلمات‎های روس متهم کرده‎اند.

روزنامۀ نیویورک‌تایمزِ امریکا در تاریخ 26 بهمن با انتشار گزارشی به نقل از «چهار مقام فعلی و سابق امریکا» اعلام کرد اعضای ستاد ترامپ در یک سال منتهی به پیروزی این غول املاک و مستغلات امریکا در انتخابات ریاست‎جمهوری، مکرراً با مقام‏‌های اطلاعاتی روسیه تماس گرفته‌اند.

در این گزارش به ماهیت تماس‎های ادعاشده، اشاره نشده بود و تنها نام پال جان منافورت که سال گذشته برای چند ماه ریاست ستاد انتخاباتی ترامپ را بر عهده داشت، به میان آمده بود.

در بهمن ماه مایکل فلین، مشاور امنیت ملی ترامپ نیز ناچار شد بر سر ارتباط با روسیه از سمت خود استعفا دهد.

رسانه‌های آمریکایی در آن زمان گزارش داده بودند که فلین زمانی که باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، تحریم‎های تازه‏‌ای علیه روسیه اعمال کرده بود، از سفیر مسکو در واشنگتن خواسته بود در واکنش به تحریم‌‏ها خویشتن‏داری نشان داده و منتظر دورۀ ریاست‏‌جمهوری ترامپ باشد.

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در حال بررسی این موضوع هستند که آیا ستاد ترامپ بر سر موضوع حملۀ سایبری یا دیگر تلاش‌های مسکو برای نفوذ در انتخابات ریاست‏‎جمهوری آمریکا، با این کشور تبانی کرده است یا خیر.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار