هشدار فائو درباره کاهش ظرفیتها برای تامین نیازهای غذایی

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد درباره کاهش ظرفیتهای انسان برای تامین نیازهای غذایی هشدار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری شین هوا، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در گزارشی اعلام کرد فشارهای روزافزون بر منابع طبیعی، نابرابریهای فزاینده و آثار و پیامدهای منفی تغییرات آب و هوایی ظرفیت های انسان را برای تامین نیازهای غذایی در آینده کاهش خواهد داد.

در گزارش فائو که با عنوان "آینده تغذیه و کشاورزی: گرایشها و چالشها" منتشر شد آمده است با این که در سی سال اخیر پیشرفت‌های خوبی در زمینه کاهش درد و رنجهای ناشی از گرسنگی در جهان حاصل شده است، تلاشهای انسان برای افزایش تولید غذا و تقویت رشد اقتصادی آثار منفی سنگینی بر محیط زیستی طبیعی بشر گذاشته است به طوری که نزدیک به نیمی از جنگلها در کره زمین ناپدید شده، ذخایر آب زیرزمینی به سرعت کاهش یافته و تنوع زیستی نیز به شدت لطمه دیده است.

در گزارش فائو آمده است تا سال دو هزار و پنجاه جمعیت کره زمین نزدیک به ده میلیارد نفر خواهد شد. اگر فرض کنیم که متوسط رشد اقتصادی جهان حفظ شود، افزایش جمعیت کره زمین رشد پنجاه درصدی تقاضای محصولات کشاورزی و مواد غذایی را نسبت به سطح کنونی به دنبال خواهد داشت و این وضعیت به طور اجتناب ناپذیر به تشدید فشارهای موجود بر ذخایر طبیعی زمین منجر خواهد شد.

این در شرایطی است که میزان مصرف غلات در جهان در حال کاهش و میزان مصرف گوشت، میوه، سبزیجات و مواد غذایی فرآوری شده در حال افزایش است. علت این پدیده عمدتا این است که جامعه بشری در مرحله گذار غذایی قرار دارت و شرایطی که این تحول به وجود آورده است مستقیما فشارها بر ذخایر طبیعی را تشدید، سرعت تخریب جنگلها، زمینها و میزان انتشار گازهای گلخانه ای را بیشتر خواهد کرد.
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار