باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

حال ناخوش تولید کنندگان شیر/ واحدهای لبنی در ایستگاه ورشستگی قرار گرفتند

عدم وجود تقاضای کافی برای خرید شیر،از تهدیداتی است که در صورت استمرار وضعیت موجود،علاوه بر خارج شدن واحدها از مدار تولید،سلامت جامعه را نیز با مخاظراتی جدی مواجه خواهد ساخت.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان کاهش شدید تقاضا برای خرید شیر خام و تولید مواد لبنی، از عارضه هایی است که استمرار آن می تواند واحدهای تولید کننده را از مدار فعالیت خارج سازد.

در حال حاضر، وضعیت تولیدکنندگان شیر به میزانی نگران کننده است که در برخی مواقع ناچارند نرخ فروش را پایین تر از هزینه تولید برآورد کنند و این قیمت گذاری غیر منطقی، پدیده ای است که ادامه یافتن آن نتیجه ای جز تعطیلی واحدهای مذکور در پی نخواهد داشت.

معضلات مالی و اقتصادی واحدهای تولید شیر خام، تا جایی پیش رفته که برخی گزارشات منتشر شده در رسانه ها، از روانه شدن دام های شیرده به کشتارگاه ها خبر می دهند.

علی سرابی، یکی از فعالان عرصه دامداری در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  با اشاره به لزوم حمایت ها و پشتیبانی های هر چه بیشتر از واحدهای تولید کننده شیر گفت: بدون تردید، کشتار دام های شیرده، هیچگونه توجیه اقتصادی ندارد و این موضوع صرفاً در شرایطی رقم می خورد که تنگناهای مالی، فعالان این عرصه را با دشواری‌ها و چا لش های اقتصادی عمیقی مواجه می سازد.

وی افزود: در طول سه سال گذشته، روند نزولی قیمت شیر در چهار مقطع رقم خورده و تردیدی وجود ندارد که یکی از عوامل اصلی این اُفت، به کاهش تقاضای خرید شیر خام معطوف می شود.

این فعال حوزه دامداری عنوان کرد: تعطیلی هر واحد تولیدی، نگران کننده و تأسف آور است و قطعاً واقع شدن چنین امری در خصوص واحدهای تولیدکننده شیر،مخاطره آمیزتر خواهد بود زیرا حذف و کاهش سرانه مصرف یکی از اساسی ترین محصولات غذایی در سبد خانوارها، نتیجه ای جز به مخاطره افتادن سلامت جامعه در پی نخواهد داشت.

استفاده از شیر خشک برای تولید محصولات لبنی

سرابی ضمن اظهار تأسف از جایگزین سازی شیر خشک به جای شیر خام طبیعی برای تولید محصولات لبنی عنوان کرد: برخی از واحدهای تولید کننده محصولات لبنی، برای کسب سود هر چه بیشتر، از شیر خشک استفاده می کنند که به تبع ارزش غذایی آن به مراتب از شیر خام طبیعی پایین تر است و از سوی دیگر این رویه باعث تشدید تنگناهای مالی تولیدکنندگان شیر و به دنبال آن تعطیلی و بیکاری نیروی انسانی فعال در این حوزه خواهد شد.

التماس تولید کنندگان برای فروش شیرخام زیر قیمت تمام شده به کارخانجات لبنی

سروش سعیدی کیا، یکی از فعالان حوزه دامداری و تولید شیر در غرب استان تهران، در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به قیمت 1500 تمام شده تومانی شیر خام تولیدی در هر کیلو اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت اقتصادی فعالان این حوزه به میزانی وخیم و نگران کننده است که نرخ شیر تولید شده در هر کیلو برای عرضه به کارخانجات لبنی، بین 1200 تا 1400 تومان تخمین زده می‌شود و از این شیوه قیمت گذاری می توان به عنوان فاجعه ای در صنعت تولید شیر کشور یاد کرد.

وی افزود: برخی گمان می کنند در صورت به تعطیلی کشیده شدن واحدهای تولید کننده شیر خام، احیای مجدد آن به سهولت انجام می پذیرد، اما این ذهنیت، تلقی خام و بی پایه ای است که خسارات سنگین و غیر قالب جبرانی را در پی خواهد داشت.

سعیدی کیا گفت: قیمت و نرخ شیر خام در سال 1393 قریب به 1400 تومان بود و در صورت فروش آن نیز، نهایتاً در یک بازه زمانی دو ماهه پرداخت می شد.

این فعال عرصه دامداری عنوان کرد: اما در حال حاضر بعد از گذشت دو سال، قیمت شیر به همان میزان و نرخ گذشته به فروش می رسد و با در نظر گرفتن رشد و افزایش 20 درصدی هزینه ها، بیش از پیش به عمق وضعیت ناگوار موجود پی می بریم.

وی افزود: تأخیر و زمان بر شدن وصول مطالبات از دیگر دغدغه هایی است که بر بار مشکلات و دشواری ها و پیچیدگی های مالی فعالان عرصه تولید شیر می افزاید.

سعیدی کیا عنوان کرد: اساساً شیر خام از نمونه محصولاتی است که امکان دپو و نگهداری آن برای میان‌مدت و بلندمدت وجود ندارد زیرا به سرعت و شدت، مستعد فاسد شدن است.

وی افزود: همین امر باعث شده تا تولیدکنندگان شیر برای فروش محصول تولیدی به تکاپو بیفتند و در این عرصه بعضاً وارد چانه زنی‌هایی می شوند که جز ضرر و زیان، نتیجه ای در پی ندارد.

فعالان عرصه تولید شیر خام نیازمند تخصیص بودجه

چندی پیش، احمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران، در گفت و گویی با رسانه ها با اشاره به عدم اختصاص بودجه به تعاونی های روستایی برای وصول مطالبات دامداران عنوان کرد: در حال حاضر 50 درصد از مطالبات دامداران باقیمانده است.

وی می افزاید: علیرغم مصوبه 200 میلیارد تومانی مشوق صادراتی که 50 میلیارد تومان آن به سازمان تعاونی روستایی برای پرداخت مطالبات دامداران اختصاص دارد، لذا تاکنون بودجه ای به سازمان و کارخانه های لبنی اختصاص پیدا نکرده است.

رئیس انجمن صنفی گاوداران در خاتمه یادآور شد: امید آن می رود دستگاه های ذی‌ربط دولتی، تقاضای هر چه بیشتری را برای این محصول ایجاد کنند و همچون حمایت هایی که از صنعت خودروسازی کشور مد نظر قرار گرفت به این عرصه نیز توجه مضاعفی لحاظ شود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
mohsen
۰۹:۱۷ ۱۲ اسفند ۱۳۹۵
نرخ سودسپرده وبهره بانکی بایدکاهش پیداکند
آخرین اخبار