کرمانشاه؛

معدن به عنوان یکی از منابع عظیم خدادادی

رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان گفت:معدن به عنوان یکی از منابع عظیم خدادادی می تواند ارزش افزوده زیادی داشته باشد .

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛سید نعمت اله حقیقی گفت: در استان کرمانشاه 5/1 میلیارد تن مواد معدنی مکشوفه که بخش عمده آن مصالح ساختمانی است به طور قطعی وجود دارد بنابراین از لحاظ ذخایرمواد معدنی استان کرمانشاه در جایگاه میانی کشور قرار دارد .

وی افزود: اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) تنها راه نجات کشور است،معدن به عنوان یکی از مولفه های توسعه می تواند به یکی از اصلی ترین محورهای اقتصاد مقاومتی تبدیل شود چرا که دارای حلقه ها و زنجیره هایی است که هر کدام از این زنجیره ها می تواند ارزش افزوده زیادی ایجاد کند .

ایشان در ادامه به تقسیم بندی استان کرمانشاه به 3 بخش یا پهنه اکتشافی اشاره کرد و ادامه داد: مساحتی بالغ بر 6 هزار کیلومتر از استان را که مستعد مواد معدنی خوبی بوده به 3 پهنه اکتشافی با قابلیت های منحصر به فرد تقسیم کرده ایم به طوریکه در بخش شرق پهنه اکتشافی سنقر که مستعد کانسارهای فلزی بوده، همچنین پهنه اکتشافی غرب که مواد معدنی قیر طبیعی را درخود جای داده و نیز پهنه میانی استان که غالباٌ سنگ های تزئینی را تشکیل می دهد .

 وی ادامه داد: متاسفانه در استان کرمانشاه، متناسب با ظرفیت معادن، صنایع پایین دستی ایجاد نشده بنابراین در این راستا از عمده برنامه های سازمان این است که در 4حوزه و ظرفیت اساسی و منحصر به فرد از جمله قیر طبیعی،سنگ های تزئینی ، کانی های صنعتی و حوزه فلزی؛ صنایع پایین دستی با ارزش افزوده بالا ایجاد نماییم .
 
وی بیان کرد: در حوزه فلزی که فرومنگنز و آلیاژهای دیگر در استان سرآمد است در این  راستا توانستیم اولین واحد فراوری فرومنگنز با ظرفیت 5 هزار تن در شهرک صنعتی بیستون به بهره برداری برسانیم.
 
حقیقی ادامه داد: در بخش سنگ های تزئینی مهم ترین اولویت کاری ما تجهیز و نوسازی واحدهای سنگ بری و همچنین ایجاد و احداث سنگ بری های مدرن است . در ارتباط با قیر طبیعی نیز اقدامات خوبی صورت گرفته به طوریکه یک واحد صنایع پایین دست در دهه مبارک فجر افتتاح و به بهره برداری رسید.
 
انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.