گرگان؛

کشت نوین گندم در گلستان

استان گلستان که رتبه دوم تولید گندم را دارد، پیشگام شیوه‌ای نوین در کشت گندم شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ برای کشت گندم سالهاست روشهایی مرسوم است که علاوه بر تحمیل هزینه‌های آماده سازی زمین و مصرف بذر زیاد به کشاورزان، به دلیل استفاده مکرر از ادوات کشاورزی و کاهش زهکشی خاک، نگرانی از خسارتهای بارشهای سیلابی را هم به دنبال دارد.
کشت نوین گندم در گلستان

کشاورز اهل کردکوی که سالهاست به این روش گندم می‌کارد می‌گوید: وقتی چندبار از ماشین آلات کشاورزی برای آماده سازی زمین استفاده می‌کنیم، پس از آن و به ویژه در فصول پربارانتر باید نگران بارش‌های شدید باشیم، چون زمین آنقدر سفت شده است که آب در آن نفوذ نمی‌کند راهی هم برای تخلیه آن نیست، بنابراین افت محصول داریم.

کشت نوین گندم در گلستان
اما مشکل، تن‌ها بارش باران‌های سیلابی نیست و خشکسالی مشکل دیگری است که کشت آبی محصولات را با نگرانی همراه می‌کند.
به گفته عباسی کارشناس جهاد کشاورزی میزان بارش‌ها امسال نسبت به سال قبل ۳۱ درصد کاهش داشته است.

کشت نوین گندم در گلستان

حل این مشکل در گروی شیوه‌های نوینی است که دکتر اسدی، همپای کشاورزان پیشگام ترویج آن در کشور شده است، روشی که کشت در بستر بلند نامیده می‌شود.

این پژوهشگر گلستانی در مورد این روش می‌گوید: در این روش بذر گندم یا هر محصول آبی روی بستری کشت می‌شود که از سطح زمین ۱۵ سانتیمتر ارفاع دارد و در دو طرف آن دو جوی یا فارو واقع شده که از این فارو‌ها برای آبیاری یا تخلیه رواناب بارانهای شدید استفاده می‌شود.

کشت نوین گندم در گلستان

کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی آب مهمترین مزیت این روش است و آماده بودن بستر برای کشت بعدی و جلوگیری از آفات و بیماری‌ها از مزیتهای دیگر بکارگیری این روش است، بعلاوه ماشین ایجادکننده بستر هم ساخت داخل کشور است.
کشت نوین گندم در گلستان

ماشین این روش با شخم زنی، بذرپاشی و کوددهی همزمان کشاورزی رو مقرون به صرفه می‌کند.
آقای کشیری می‌گوید: امسال زمینم را با این روش کشت کردم و با کاهش استفاده از ماشینهای شخم زنی هکتاری سیصد هزار تومان کاهش هزینه داشته ام. افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی محصول از مزایای دیگر این روش کشت است.

کشاورز کشت مرسوم می‌گوید: من تن‌ها سال گذشته موفق شدم تکه‌ای از زمینم را با شیوه نوین بکارم و ۵ تن و نیم محصول برداشت کردم در حالیکه حداکثر برداشتم در شیوه سنتی و مرسوم ۳ تن و نیم بوده است.

ماشین این روش کشت، تنها ۱۹ میلیون تومان است که البته با احتساب کمک بلاعوض و ۸۰ درصد تسهیلات پنج ساله با کارمزد ۱۵ درصد، کشاورزان می‌توانند تن‌ها با پرداخت حدود سه میلیون تومان گندم خود را باین روش بکارند.

کشت نوین گندم در گلستان

فاروقی معاون فناوری و مکانیزاسیون جهاد کشاورزی می‌گوید: ما هم سعی کردیم با در نظرگرفتن مزارع کشت الگویی در استان و در نظرگرفتن ۳۰ تا ۴۰ درصد کمک بلاعوض برای کشاورزان، این روش نوین را ترویج و توسعه دهیم.

کشت نوین گندم در گلستان

هشت میلیون از اراضی کشور زیر کشت آبی است و ظرفیت این روش علمی، اقتصادی و بهینه را دارد تا هم امنیت غذایی امروز تامین شود و هم میراث ارزشمند آب و خاک برای آیندگان حفظ شود.




انتهای پیام/ص
برچسب ها: گلستان ، کشت ، نوین ، گندم ، رتبه ، خاک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.