در سی و هشتمین گردهمایی فصلی کمیته انرژی ایران عنوان شد

فلاحتیان:افزایش تولید برق،کاهش قیمت تمام شده را به دنبال دارد/ حمایت از خودروهای برقی باید در برنامه ششم لحاظ می شد

فلاحتیان گفت: از آنجایی که بخش بزرگی از آلودگی های کشور مربوط به حوزه حمل و نقل می شود به همین منظور حمایت و توجه به خودروهای برقی می تواند مشکلات زیست محیطی را مرتفع سازد.

فلاحتیان: فروش برق باعث تولید ثروت و بهبود اقتصاد نابسامان می شود/ توجه و حمایت از خودروهای برقی باید در برنامه ششم لحاظ می شدبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در سی و هشتمین گردهمایی فصلی کمیته انرژی ایران عنوان کرد: مطالب تخصصی این حوزه و اثرات توسعه کاربرد خودروهای برقی به لحاظ معضلات زیست محیطی و معضلاتی که در کلان شهرها وجود دارد باید زیر ذره بین مسئولان قرار گیرد.

وی ادامه داد: تأثیر کاربرد این خودروها  در ضریب بار شبکه و نیز تحولی که به دنبال این موضوع در صنعت برق کشور ایجاد می شود، باید این موضوع مورد توجه باشد.

فلاحتیان تصریح کرد: از آنجایی که حدود 70 الی 80 درصد آلاینده‌ها درشهر تهران توسط خودروها و کارخانجات ایجاد می شود، به همین منظور حمایت و توجه به خودروهای برقی می تواند مشکلات زیست محیطی را مرتفع سازد.

معاون وزیر نیرو افزود: در اطراف شهر تهران شاهد کارخانجاتی هستیم که این امر سبب آلودگی هوا می شود، اما از آنجایی که کارخانجات مذکور اثرات مخربی را مانند صنایع بزرگ مثل کارخانجات ذوب آهن ندارند لذا نمی توانند نقش بارزی را در افزایش میزان آلایندگی ها ایفا کنند.

وی با بیان اینکه تردد خودروها عمده مصیبتی بوده که در شهر تهران وجود دارد، گفت: در صورتی که تردد خودروها به سمت خودروهای برقی سوق داده شود می توان نتایج درخشانی را در بهبود شاخص های زیست محیطی به ارمغان آورد.

فلاحتیان با اشاره به اقتصاد برق کشور بیان کرد: 76 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی داریم و قابلیت تولید 54 هزار مگاوات در زمستان و 30 هزار مگاوات در تابستان داریم و این بدان معناست که در صورتیکه تولید برق در نیروگاه ها افزایش یابد، قیمت تمام شده نیز کاهش پیدا می کند.

به گفته وی از این طریق می توان با افزایش تولید، بخشی از نابسامانی‌های اقتصاد برق کشور را حل کنیم که این امر علاوه بر اثرات مثبت در بخش زیست محیطی کشور، منجر به افزایش بهره‌وری از زیرساخت های این صنعت شود.

وی با اشاره به عمده ترین دلیل برگزاری این همایش ها عنوان کرد: هدف اصلی این همایش ها خروجی مناسب و بهبود شاخص های زیست محیطی کشور است که امیداست بتوان شاهد تحقق این امر باشیم.

فلاحتیان اذعان داشت: قانون گذاران در ادوار مختلف سعی می کردند تا قیمت حامل های انرژی را به قیمت تمام شده برسانند و مسئله حائز اهمیت این است که در صورت توسعه خودروهای برقی در جامعه باید قوانین و الزامات آن ایجاد شود.

وی با اشاره به برنامه های کشور هلند در این زمینه بیان کرد: باتوجه به پایین بودن مشکلات زیست محیطی در این کشور اما برنامه ریزی استفاده از خودروهای برقی تا سال 2030 در این کشور انجام شده است.

فلاحتیان با بیان اینکه دنیا هم در این حوزه در ابتدای راه است، گفت: تصمیمات و برنامه ریزی های برای استفاده از این خودروها دارای زوایای مختلفی بوده و یکی از اقدامات تحقق این امر ایجاد زیرساخت های قانونی است.

معاون وزیر نیرو تأکید کرد: با توجه به اهمیت بالای توسعه انرژی های تجدید پذیر طی سال های اخیر و با تغییر تعرفه‌ها و دائمی کردن آنها در حال حاضر شرایط نیل به این هدف تا اندازه‌ای فراهم شده است.

به گفته وی تدوین و قانون کردن این مسئله در مراجع مربوطه و نیز تصویب آن می تواند معضلات حوزه های زیست محیطی را مرتفع سازد و از سویی دیگر با ارائه لایحه ای در یک بازه زمانی 4 الی 5 ساله نیز می توان شرایط اولیه را برای تحقق این امر به وجود آورد.

فلاحتیان تصریح کرد: حمایت از صنعت برق همواره مورد تأکید مجلس شورای اسلامی بوده و در بودجه سالانه نیز این مسئله همواره مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود:سانا ( سازمان انرژی های نو ایران) و سابا (سازمان بهره بری انرژی) را ادغام کردیم که این امر سبب سازمان ارتقا یافته شده است.

فلاحتیان در پایان با بیان اینکه توجه و حمایت از خودروهای برقی باید در برنامه ششم لحاظ می شد،به منظور کاهش میزان آلاینده های کشور به ویژه درشهر تهران توجه و حمایت از خودروهای برقی باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار