پور ابراهیمی به باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد

«FATF» ایران را تهدید کند، طرح عدم همکاری با این گروه را به مجلس ارائه می‌کنیم/ اظهارات اخیر FATF کاملا بی‌ربط است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: گروه FATF اگر با زبان تهدید با ایران صحبت کند امکان اینکه ایران براساس طرحی تازه در مجلس عدم همکاری خود را با این گروه اعلام کند، وجود دارد.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان به بیانیه اخیر کارگروه اقدام مالی FATF مبنی بر اینکه تاز مانی که ایران کل برنامه اقدام را تکمیل نکند، نامش همچنان در بیانیه عمومی کارگروه اقدام مالی باقی می‌ماند. واکنش نشان داد.

وی با بیان اینکه ایران در راستای قوانین خود پیش از آنکه FATF تکلیفی به ایران بکند، وظایف و تعهدات قانونی و شفافی در امور اقتصادی دارد، افزود:  اظهارات اخیر گروه FATF کاملا بی ربط است، اگر این سازمان بخواهد با زبان تهدید با جمهوری اسلامی ایران صحبت کند امکان اینکه جمهوری اسلامی ایران براساس طرحی تازه در مجلس عدم همکاری خود را با این گروه اعلام کند، وجود دارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: معتقدم همکاری اقتصادی ایران در دنیا با سایر کشورها یک روند مشخصی دارد و قطعا پیگیر بسیاری از موارد قبل از آنکه FATF بخواهد موضوع بحث مبارزه با فساد اقتصادی را مطرح کند، است چراکه ایران قوانین لازم را در این رابطه دارد.

پور ابراهیمی بیان داشت: در حال حاضر مجلس ایران هم قانون مبارزه با پولشویی و هم قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم را به تصویب رسانده است با این حال اگر گروه FATF بخواهد ایران را در جایگاهی قرار دهد که تهدید آمیز باشد؛ با واکنش ایران مواجه خواهد شد.

پورابراهیمی با بیان اینکه عضویت در گروه FATF تعریف شده است، بیان داشت: ما از ابتدا هم پیش بینی می کردیم که اگر پیوستن به FATF را قبول کنیم این گروه به هر دلیلی که تشخیص دهند؛ ما را مجددا در لیست سیاه خود قرار خواهند داد بنابراین نیاز است ما پیش از پیوستن به این گروه تکلیف خود را با این سازمان مشخص کنیم.
 
گفتنی است، اخیرا گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در بیانیه‌ای که در وب‌سایت خود منتشر کرد، نوشت: در ژوئن 2016 ، FATF از پیوستن و تعهد سیاسی ایران به این گروه در جهت انجام تعهدات مالی خود وهمکاری فنی با FATF در جهت  انجام تعهدات اقدامات لازم استقبال کرد. بر این اساس در ژوئن 2016، FATF اقدامات مقابله‌ای با ایران را به مدت 12 ماه برای نظارت بر پیشرفت ایران در اجرای برنامه عملی این گروه به حالت تعلیق درآورد.

اگر گروه ویژه اقدام مالی تشخیص دهد که ایران به پیشرفت قابل توجه در اجرای برنامه‌ عملی تا پایان این دوره دست نیافته است، FATF اقدامات مقابله‌ای با ایران را از سر خواهد گرفت. اما اگر ایران به تعهدات خود بر اساس برنامه عملی، عمل کند FATF اقدامات لازم بعدی را در این رابطه انجام خواهد داد.

در ادامه این بیانیه آمده است: ایران تا زمانی که برنامه عملی را تکمیل نکرده باشد، در بیانیه عمومی FATF باقی خواهد ماند. تا زمانی که ایران اقدامات مورد نیاز برای رفع عیوب مشخص شده در برنامه عملی را کامل کند، FATF همچنان در مورد خطر ریسک تامین مالی تروریسم و تهدید ان برای جامعه بین المللی نگران خواهد ماند. بر این اساس، FATF از همه اعضا خود می‌خواهد تا به راهنمایی موسسات مالی خود در رابطه با تبادلات تجاری و مالی در رابطه با ایران و افراد ایران با احتیاط بیشتری عمل کنند. FATF از ایران می‌خواهد تا به طور کامل مشکلات خود بنابر برنامه عملی را رفع کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار