سرتيپ دوم هاديانفر در نخستين همايش ملى رويارويى با جرایم سايبرى؛ چالش‌ها و راهكارها؛

در هر ١٢ ثانيه يک نفر در فضاى مجازى قربانى كلاهبرداران می‌شود/ کشف ۸۸ درصدی جرایم توسط پلیس فتا

رئيس پليس فتاى كشور گفت: پليس بين الملل( اينترپل) پليس فتاى ايران را به عنوان سرگروه منطقه اى قرار داده است.

در هر ١٢ ثانيه يک نفر در فضاى مجازى قربانى كلاهبرداران می‌شود/ کشف ۸۰ درصدی جرایم توسط پلیس فتابه گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعى باشگاه خبرنگاران جوان؛ سرتيپ دوم كمال هاديانفر رئيس پليس فتاى كشور در نخستين همايش ملى رويارويى با جرایم سايبرى؛ چالش‌ها و راهكارها اظهار داشت: پليس فتا به طور رسمى از سال ١٣٨٩ در پى سند هفتم دولت آغاز به كار كرد.

وى ادامه داد: حفظ امنيت فردى، آرامش شهروندان، حفظ اطلاعات نظام در فضاى مجازى و صيانت از حاكميت از وظايف اين پليس است. 

رئيس پليس فتاى كشور تصریح کرد: على رغم رشد ٦٣ درصدى جرایم سايبرى، ما حدود ۸۸ درصد تخلفات را رديابى و رسيدگى كرديم که از نرم‌های جهانی ۵۰ درصد جلوتر هستیم. پليس بين الملل( اينترپل) پليس فتاى ايران را به عنوان سرگروه منطقه اى قرار داده است.

سرتيپ دوم هاديانفر اظهار داشت: فضاى مجازى على رغم تمام خوبى هايى كه دارد می‌تواند بهشت امن متخلفان باشد. طبق اعلام اينترپل در هر ١٢ ثانيه يک نفر در فضاى مجازى قربانى كلاهبرداران می‌شود. امروز ابزارهاى جرم تغيير كرده است.

وى تصريح كرد: با اجراى فرامين مقام معظم رهبرى پليس فتا برآن شد تا با برگزارى اين نشست به شناسايى قوانين پويا و قابل اجرا برسد و بتواند فضاى امن ترى را در فضاى مجازى ايجاد كند.

*با توجه به جرایم نو ظهور باید قوانین سايبرى بازنگری شود

سردار سيد كمال هاديان فر رئيس پليس فتاى كشور در حاشيه نخستين همايش ملى رويارويى با جرایم سايبرى؛ چالش ها و راهكارها در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اين مراسم اولین همایش در حوزه حقوق سایبری بود كه برگزار شد. 

وى ادامه داد: قوانین ما در حوزه سايبر و فضاى مجازى مربوط به سال ۸۸ است كه با توجه به جرایم نو ظهور باید اين قوانین بازنگری شود و به نكاتى در آن توجه شود. موضوعات تغییر آی پی ها و پول های مجازی در کشور نو ظهور است و ما برای آن ها و برای استفاده از فیلتر شکن ها قانون نداریم كه حتماً باید مختص این موضوعات قانون تدوین کنیم.

رئيس پليس فتا گفت: در حال حاصر ۶۳ درصد جرایم افزایش داشته است كه با این رشد و با توجه به افزایش روز افزون کاربران همچنان با نقص روبه رو هستیم. 

هاديان فر ادامه داد: همه کشورها معترض این فضا هستند و از بی قانونی آن گلایه دارند. سرویس های خدمات رسان پیامکی با توجه به قوانین خودشان کار می کنند و باید این قوانین بومی سازی شود تا بتوانیم درباره آن صحبت کنیم و با جرایم حوزه مربوط به آن برخورد کنیم .

وی ضمن اشاره به پرونده تلگرام گفت: ۴ هزار کانال به وزارت ارشاد مراجعه کرده اند و ثبت شده اند. این کانال ها بالای ۵ هزار نفر عضو دارند و پیش بینی ما این است که ۱۱ هزار کانال ثبت نشده وجود دارد كه بايد مدیران آن‌ها مراجعه کنند. 

رئيس پليس فتا تصريح كرد: ما امروز با دو دسته جرم مواجه هستیم. جرایم قدیمی با رایانه ای ترکیب می‌شود و جرم جدید اتفاق می افتد. پدیده جدیدی که با آن مواجه هستیم مانند فیشینگ  است كه پیچیدگی های خاص خود را دارد. در گذشته ظرف مدت  ۴ روز جرایم را کشف می کردند؛ اما هم اكنون ۴۴ روز زمان لازم است تا جرم ها در فضای مجازی ریشه یابی و کشف شوند. 

وی درباره پول مجازی گفت: در دنیا بیش از ۶۳  نوع پول مجازی وجود دارد. برخی از کشورها برای استفاده از آن قوانین دارند و برخی دیگر آن را ممنوع کرده اند. در کشور ما هنوز قانون خاصی برای برخورد با این پول ها وجود ندارد. هر بیت کوین بیش از هزار دلار در فضای مجازی و بین هکرها خرید و فروش می‌شود .

وی درباره فروش مواد آتش‌زا در فضای مجازی گفت: همه فعالیت ها در این فضا رصد مى شود و شناسایی ها با پلیس پیشگیری است .

انتهاى پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۱۰ اسفند ۱۳۹۵
فضای مجازیه یا فضای کلابرداری ؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی عابدیان زیدی
۱۱:۵۸ ۱۰ اسفند ۱۳۹۵
من از کشورهای اروپا آسیا می خواهم کسانی که از اینترنت استفاده می کونند داره گوشی مخصوص شرکت اینترنت باشد وبرای دریافت اینترنت مدراک نیاز برای موخابرات بیاورد .
آخرین اخبار