در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان عنوان شد:

جمع آوری گازهای اسیدی خوزستان تا 15 روز آینده/ فاز دوم طرح آماک در آستانه بهره برداری است

مدیر تولید شرکت ملی نفت خیز با بیان اینکه 95 درصد از طرح آماک به بهره برداری رسیده، گفت: از بهره برداری فاز دوم طرح آماک و جمع آوری گازهای اسیدی خوزستان ظرف مدت 15روز آینده خبر داد.

جمع آوری گازهای اسیدی خوزستان تا 15 روز آینده/ فاز دوم طرح آماک در آستانه بهره برداری استعبدالرضا دبیری مدیر تولید شرکت ملی نفت خیز در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره طرح آماک و جمع آوری گازهای اسیدی اظهار داشت: طرح آماک شامل 7 واحد جمع آوری تقویت فشار است که گازهای ترش مخازن بنگستانی میادین مارون، اهواز، آب تیمور، منصوری و کوپال را جمع آوری می کنند.

وی ادامه داد: این 7واحد تقویت فشار از طریق 280 کیلومتر خط لوله انتقال گازهای جمع آوری شده و به پالایشگاه شیرین سازی کارون اهواز که متعلق به مناطق نفت خیز منتقل می کند.

مدیر تولید شرکت ملی نفت خیز بیان داشت: طبق طراحی های انجام شده میزان گاز منتقل شده حدود 240 میلیون فوت متر مکعب در روز است، چون این گاز از میادین ترش تقلیل می شود حاوی مقدار قابل توجهی گاز سولفید هیدروژن است و باید فراورش شود، بنابراین در پالایشگاه شیرین سازی کارون و در قالب فاز اول طرح آماک این گازها فراورش شده، گاز اسیدی جدا و گاز شیرین به کارخانه گاز و گاز مایع 700 و 800 ارسال و پس از اینکه در آنجا هم فراورش صورت گرفت گاز سبک حاصل به پتروشیمی مارون منتقل می شود.

مدیر تولید شرکت ملی نفت خیز ادامه داد: 27 هزارو 800 بشکه مایعات گازی LNG به شبکه مایعات گازی اضافه شده و خوراک پتروشیمی بندر امام را تأمین می کند.

دبیری تصریح کرد: درنهایت گاز سبک پتروشیمی مارون به میزان 182 میلیون فوت متر مکعب در روز ، مایعات گازی حاصل از LNG کارخانه700 و 800 به همراه باقی میعانات گازی که شرکت ملی مناطق نفت خیز در واحد میعانات گازی خود تولید می کند، صرف خوراک پتروشیمی بندر امام می شود؛همه اینها نتیجه فاز یک طرح آماک است که تقریبا 90 تا 95 درصد آن انجام شده است.

وی درباره زمان راه اندازی فاز یک طرح آماک گفت: طرح آماک از سال 84 به تدریج وارد سرویس شده و تقریبا در سال 87 به اتمام رسیده و کل فاز یک آماده سرویس شده است.

مدیر تولید شرکت ملی نفت خیز با بیان اینکه عمده منافع طرح آماک جمع آوری گازهای هیدروکربنی است که می سوزد، افزود: فاز دوم طرح آماک ظرف 15 روز آینده به بهره برداری کامل خواهد رسید و با این کار عملا تمامی گازهای اسیدی خوزستان جمع آوری خواهد شد.

دبیری ادامه داد: در فاز 2 طرح آماک مقرر شده تا طبق طراحی به روز و با تجهیزات مدرن و ایمنی کامل یک واحد فراورش برای ترکیبات اسیدی سوزانده شده در فلر داشته باشیم که این گازها را فراورش کرده، فشار آنها را افزایش و نم زدایی کنیم چراکه ترکیبات اسیدی همچون سولفیدهیدروژن و SO2که همراه گاز هستند و پس از جداسازی در فلر سوزانده می شدند.

وی افزود: فاز 2 طرح آماک از طریق 97 کیلومتر خط لوله راه اندازی شده و خوراک پتروشیمی رازی را تأمین خواهد کرد، علاوه بر این در پتروشیمی فوق از آن گوگرد تهیه خواهد شد.

مدیر تولید شرکت ملی نفت خیز بیان داشت: عملا بخش قابل توجهی از فاز 2 طرح آماک که شامل خط لوله و نصبش بوده سال 87 به اتمام رسید اما بعد از آن این طرح به علت ادوات پیچیده، منحصر به فرد بودن ماهیت طرح که تجربه نادری در تمام صنعت گاز دنیا محسوب می شود، مشکلات مالی پیمانکار و تحریم ها که امکان ورود امکانات و تجهیزات فنی آن را به وجود آورده بود به تعویق افتاد.

دبیری گفت: اما با برداشته شدن تحریم ها در سال 93 شرکت متن ( شرکت مهندسی و توسعه نفت) منابع آن را تأمین و با پیگیری های انجام شده از جانب شرکت ملی مناطق نفت خیز هم کمبود منابع مالی فاز 2 طرح آماک جبران و درنهایت با تعامل از طریق سازنده های اصلی نواقص طرح تکمیل و ادامه راه اندازی طرح مجدد شروع شد.

وی بیان داشت: فاز 2 طرح آماک به علت اینکه گاز اسیدی را فشرده سازی و نم زدایی می کند همچنین علی رغم بعد مسافتی قابل توجه از طریق خط لوله به واحدی متصل می شود در نوع خود به علت تکنولوژی های مورد استفاده کم نظیر است، ایمنی در این طرح بسیار مورد توجه قرار گرفته، تجهیزات از نظر کیفی در حد استانداردهای بالای بین المللی است.

مدیر تولید شرکت ملی نفت خیز درباره وضعیت کنونی راه اندازی این طرح گفت: راه اندازی کمپرسورها و واحد نم زدایی، توپک سازی هوشمند خطوط لوله انجام شده که در نتیجه آن 13نقطه شناسایی و تعمیر شدند، بعد از انجام تعمیرات دوباره توپک رانی شده و کل سیستم به لحاظ ایمنی تکمیل است، همچنین خطوط لوله را با گاز شیرین پرچ کرده و اکسیژن زدایی به اتمام رسیده است.

دبیری تصریح کرد: امروز مشغول فشارافزایی با گاز شیرین هستیم که بی خطر است تا نشتی های را پیدا کنیم، در حال حاضر با استفاده از سیستم های RTU و LDS اطلاعات خطوط را از طریق شبکه رادیویی یا فیبر نوری به اتاق فرمان طرح آماک منتقل می کنیم تا وضعیت خطوط را به طور کامل در اختیار داشته باشیم.

وی ادامه داد: البته اشکالات جزئی سخت افزاری در این زمینه وجود دارد که مجری این موضوع قول داده که ظرف مدت یک هفته آن را تکمیل و ارائه دهد.

مدیر تولید شرکت ملی نفت خیز گفت: بعد از اتمام فشارافزایی آماده خواهیم شد تا گاز را به پتروشیمی بندر امام ارسال کنیم.

دبیری گفت: میزان گوگرد جامد تولید شده در نتیجه راه اندازی فاز 2 طرح آماک در پتروشیمی رازی به 180 تن در روز خواهد رسید.

وی درباره اعتبار صرف شده برای راه اندازی فاز یک و 2 طرح آماک بیان داشت: به طور کلی فاز 1 و 2 طرح آماک حدود 531 میلیون دلار هزینه برداشته است.

مدیر تولید شرکت ملی نفت خیز با اشاره به اینکه متاسفانه به اشتباه از فاز 1 و 2 طرح آماک به گونه ای یاد شده که گویا این طرح راه نیفتاده افزود: از نظر اهمیت تقریبا 95 درصد طرح آماک راه افتاده و تمامی گازهای ترش اطراف اهواز را که بیهوده می سوخته جمع آوری کرده است.

دبیری بیان داشت: همچنین گازهای ترش همراه با سولفید نیتروژن شیرین سازی شده و به واحدهای پتروشیمی مارون و بندر امام ارسال می شود، بنابراین بخش اصلی مأموریت طرح آماک انجام و فاز دوم فاز نهایی است نیز ظرف مدت 15 روز آینده به اتمام خواهد رسید.

وی در پایان گفت: در نتیجه فاز دوم طرح آماک بخشی از گاز اصلی که از گاز جدا کرده ایم برای تولید گوگرد برای جلوگیری از بیهوده نسوزاندن آن منتقل خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار