کرمانشاه؛

آشنایی با سندرم متابولیک

یک کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به شیوه سندرم متابولیک در ایران و کشورهای آسیایی گفت: متاسفانه کمتر کسی با این نوع سندرم و علائم آن آشنا است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ فاطمه رحیمی در همایش "رژیم درمانی افزود: سندرم متابولیک در حقیقت لبه مرز بیماری‌های مزمن است و افرادی که به این نوع سندرم مبتلا هستند عملا در معرض خطر جدی ابتلا به بیماری‌های مزمن از جمله دیابت و کبد چرب هستند.

وی با اشاره به شیوع بالای این نوع سندرم در ایران و کشورهای آسیایی، گفت: نهایتا افراد مبتلا به این سندرم در صورت عدم پیشگیری، ابتدا به بیماری‌های مزمن مبتلا شده و در نهایت این نوع سندرم زمینه بروز سکته‌های قلبی و مغزی را فراهم می‌کند.

رحیمی سابقه ژنتیکی، وزن بالا، افزایش سن و شیوه زندگی را از جمله علل مهم در بروز این نوع سندرم در افراد عنوان کرد و افزود: ابتلا به این نوع سندرم علائم متنوعی دارد که از جمله آن افزایش چربی دور شکم است.

وی تصریح کرد: یکی از چاقی‌های نگران کننده چاقی سیبی شکل است که عمدتا در مردان دیده می‌شود و یکی از علائم بارز ابتلا به سندرم متابولیک به شمار می‌رود.

این کارشناس ارشد تغذیه افزود: اگر اندازه دور کمر در زنان از 88 سانتی متر و در مردان از 102 سانتی متر بیشتر شود می‌تواند یکی از علائم ابتلا به این سندرم به شمار رود.

رحیمی همچنین افزایش تری گلیسیرید خون و نیز افزایش فشار خون بیشتر از 12 بر روی 8 را از دیگر علائم این نوع سندرم عنوان کرد.

وی تنها راه موثر پیشگیری از ابتلا به این نوع سندرم را اصلاح سبک زندگی دانست و اظهار کرد: کاهش وزن و رساندن آن به میزان مطلوب می‌تواند در این زمینه تاثیر بسیاری داشته باشد.

این کارشناس ارشد تغذیه افزود: از جمله راهکارهای دیگر پیشگیری از این سندرم استفاده از دارو درمانی و مکمل یاری تغذیه‌ای است.

وی با بیان اینکه همه میکروب‌ها بیماری‌زا نیستند، گفت: به طور معمول درصد کمی از میکروب‌ها بیماری‌زا هستند و بسیاری از آنها برای بدن و سلامتی حتی مفید نیز هستند.

رحیمی افزود: از جمله این دسته می‌توان به پروبیوتیک‌ها اشاره کرد که به طور طبیعی در دستگاه گوارش انسان زندگی می‌کنند اما با مصرف آنتی بیوتیک و بیماری‌های مختلف به مرور تعداد آن ها کم می‌شود و کم شدن آنها موجب مختل شدن عملکرد طبیعی دستگاه گوارش و بالارفتن چربی و قند خون می‌شود.

وی افزود: مخلوطی از پروبیوتیک‌ها و پری بیوتیک‌ها (غذای پروبیوتیک‌ها هستند) را مکمل‌های تغذیه‌ای می‌نامند که استفاده از آنها می‌تواند مشکلات گوارشی را مرتفع کرده و وضعیت سلامت فرد را بهبود بخشیده و تا حدی از ابتلا به سندرم متابولیک جلوگیری کند.

 
انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.