در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

تا 10 روز قبل اعضای وزارت جهاد کشاورزی ورود مرکبات به کشور را انکار می کردند/دست های پشت پرده در بازار مرکبات

بیابانی گفت: طبق اظهارات کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی30 درصد از مرکبات در اثر سرمازدگی از بین رفته است اما تا 10 روز قبل اعضای وزارت جهاد کشاورزی ورود مرکبات به کشور را انکار می کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران،  مهدی کاظم نژاد قائم مقام معاونت امور بازرگانی و صنایع کشاورزی، عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز و علی محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس 8 اسفند ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی واردات پرتقال مصری برای تنظیم بازار شب عید  پرداختند.

 مهدی کاظم نژاد قائم مقام معاونت امور بازرگانی و صنایع کشاورزی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون واردات پرتقال مصری به کشور گفت: امسال به دلیل بروز بلایای طبیعی مرکبات کشور دچار آسیب شد.

وی با اشاره به اینکه،  ماندگاری پرتقال شمال کم شده است و این مسئله سبب شد تا تقاضای این محصول به سمت پرتقال جنوب سوق پیدا کند افزود: به دنبال تامین بازار شب عید رفتیم اما پرتقال ها کیفیت لازم را نداشت.

وی تصریح کرد : اگر تولیدکننده ای پرتقال سالم داشته باشد در اسفند ماه و هر زمان دیگری با قيمت مناسب خریداری می کنیم لذا، تولیدکنندگان نباید نگران باشند.

بیابانی قائم مقام خانه کشاورز در ادامه برنامه با اشاره به اینکه،  120 هزار هکتار زیر کشت مرکبات استان مازندران است گفت: طبق اظهارات کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی30 درصد از مرکبات در اثر سرمازدگی از بین رفته است.


دست های پشت پرده در کار است


وی با بیان اینکه، در این حوزه انحصار و دست های پشت پرده را مي بینم ادامه داد: 4 میلیون و 500 هزار تن مرکبات در مملکت تولید می شود.

تا 10 روز قبل اعضای وزارت جهاد کشاورزی ورود مرکبات به کشور انکار می کردند

قائم مقام خانه کشاورز با اشاره به اینکه،  تا 10 روز قبل تمام اعضای وزارت جهاد کشاورزی از ورود مرکبات به کشور انکار می کردند تصریح کرد: سازمان تعاونی روستایی به علت عدم خرید به موقع به تولید کننده ضرر زد.

وی با اشاره به اینکه، مردم خرده پا تمام هستی خود را از دست دادند اظهار داشت: ما نتوانستیم سیاست بازار را تنظیم کنیم به طوری که سازمان ما در گذشته اتحادیه های تعاونی داشت و اتحادیه های تعاونی باغداران مازندران در 5 سال، قبل از دخالت سازمان تعاونی روستایی تنظیم بازار را بر عهده داشت به گونه ای که در سطح کشور با یک قیمت و با یک استاندارد مرکبات توزیع می شود، حتی ليبل مرکبات طوری بود که مصرف کننده می دانست که محصول برای کدام شهرستان و باغدار  است.

نباید بخش خصوصی را با دخالت های دولتی تضعیف کرد

بیابانی با تاکید بر اینکه، باید  بخش خصوصی را باور داشت افزود: نباید بخش خصوصی را با دخالت های دولتی تضعیف کرد.


قائم مقام خانه کشاورز با اشاره به اینکه، گران شدن مرکبات جنوب فرصتی بود که از سوی انحصارگرايان دنبال شد ادامه داد: باید به بخش خصوصی بها بدهیم.
 
همچنین کاظم نژاد با اشاره به اینکه، ما یکی از بهترین تولیدکنندگان مرکبات دنیا هستیم  گفت: از نظر بنده انحصار آن چناني در بازار وجود ندارد.

در بخش مرکبات انحصار نداریم

وی با اشاره به اینکه، در این حوزه انحصاری را نمی بینم اظهار داشت:  از نظر ما فاصله قیمتی زیاد شده و این به ضرر مصرف کننده است.

 قائم مقام معاونت امور بازرگانی و صنایع کشاورزی با اشاره به اینکه، باید به گونه برنامه ریزی کرد که نه تولید کننده و نه مصرف کننده زیان ببینند افزود: پرتقال سرما زده را کیلویی 500 تومان از طرف دولت خریدیم لذا، فاکتور های قیمت نشان از افزایش دارد. 
 
شعبانی رئیس اتحادیه باغداران مرکبات مازندران ادامه داد: اگر امسال نتوانیم بقای تولیدکننده را حفظ کنیم ، سال آینده باید پانصد هزار تا یک میلیون تن وارد مرکبات انجام دهیم.

وی افزود: هم اکنون محصول مرکبات در انبارهای مازندران ذخیره شده است اما بازار را به گونه ای تحت تاثیر قرار داده اند که از ما خریدی انجام نمی شود.

شعبانی افزود: اگر به همراه این محصولات وارداتی، آفت وارد کشور شود باید میلیون ها لیتر سم مصرف کنیم تا بتوانیم آفت این محصولات را کنترل کنیم.

رئیس اتحادیه باغداران مرکبات مازندران همچنین تصریح کرد: این سوال پیش می آید که سازمان تعاون روستایی که برای بهره وری بیشتر تشکیل شده چطور در زمان خرید مرکبات از کشاورزان پولی ندارد امان دو ماه  بعد برای واردات. پول نقد می پردازد.

وی اضافه کرد: ۳۰ تا ۴۰ درصد تولیدات ما بستگی به شرایط جوی دارد که مدیریت این بخش را باید قبلا انجام می دادیم نه زمانی که وارد بحران شدیم اما متاسفانه دولت در شرایط بحران تصمیم می گیرد.

کاظم نژاد نیز در بخش دیگری از اظهاراتش و در پاسخ به سخنان رئیس اتحادیه باغداران مرکبات مازندران گفت: برای حمایت تولید کننده ها از آن جا که پیش بینی افزایش تولید را می کردیم ، موضوع بازار در مقابل بازار را برای واردات و صادرات مطرح کردیم.

وی افزود همچنین به محض اینکه محصولات سرما زده شد، دولت به واسطه حمایت از تولید کننده پرتقال سرما زده را با قیمت کیلویی ۵۰۰ تومان خریداری کرد و همزمان برای اینکه مردم در شب عید از کالای داخلی استفاده کنند ، سازمان تعاون روستایی را به عنوان مباشر خود به استان مازندران برای خرید کالای با استاندارد اعزام کرد.

می توانستیم بازار شب عید را با مرکبات جنوب کشور تنظیم کنیم

بیابانی قائم مقام خانه کشاورز نیز اظهار داشت: ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن مرکبات جنوب را داشتیم که می توانستیم این مرکبات را خریداری و بازار شب عید را مدیریت کنیم.

علی محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در تماس تلفنی با گفتگوی ویژه خبری در این رابطه اظهار داشت: براساس گزارشات ارسالی ، متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی در شرایطی که بازار داخلی تولید ما به علت سرمای آذر ماه و به دلیل مدیریت عرضه و تقاضا دچار تلاطم شده است، جنگ روانی دیگری بر بازار مرکبات ایجاد کرد و آن هم اجازه واردات مرکبات مصری و ترکیه ای با تعرفه ۵ ٪ یعنی نزدیک به صفر کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا مرکبات یخ نزده از کشاورزان به موقع خریداری نشده گفت: این کار وظیفه سازمان تعاون روستایی است اما این سازمان نقدینگی کافی را در زمانی که باید به بازار ورود می کرد نداشت. اما بخش خصوصی وارد عمل شده و ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن مرکبات را خریداری و هم اکنون این مرکبات در  سردخانه های استان مازندران در حال نگه داری است که پرتقال های باکیفیتی هستند.

سیاست دولت در پایان سال جاری افزایش واردات محصولات کشاورزی است

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینکه متاسفانه سیاست در پایان سال جاری افزایش واردات محصولات کشاورزی است اظهار داشت: ابن سیاست ها  در سال اقتصاد مقاومتی که باید برای تولید کننده داخل انگیزه ایجاد کنیم درجهت ضربه به تولید داخل است.

وی خاطر نشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید در این زمینه تجدید نظر کند و پرتقال های خریداری شده و باکیفیت مناسب را از سازمان تعاون روستایی خریداری کند.

شاعری با تاکید بر اینکه ورود مباشر دولتی در بحث واردات مرکبات خلاف اصل ۴۴ قانون اساسی است گفت: دولت اجازه ورود به تصدی گری را ندارد و وظیفه اش اعمال حاکمیت است .

کاظم نژاد قائم مقام معاونت امور بازرگانی و صنایع کشاورزی نیز در رابطه با این سوال که چرا یک بخش دولتی به بحث واردات مرکبات ورود کرده گفت: یک کارگزار دولتی به دنبال سود نیست بلکه به دنبال آن است که بازار را تنظیم کند.

بیابانی، قائم مقام خانه کشاورز نیز در پایان با اشاره به وجود ۲ میلیون و۲۰۰ هزار تن مرکبات در جنوب کشور عنوان کرد: مرکبات جنوب گران فروخته شد تا دست یک مشت انحصار گر برای تضعیف مرکبات شمال باز شود و این در حالی است که می توانستیم مرکبات جنوب را ذخیره و بازار تعادل را در شب عید حفظ کنیم.

انتهای پیام/ 
 
ادامه دارد...
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار