احیای دریاچه ارومیه و تلاش های بین المللی/سازمان ملل از توان خود برای حل مشکل ریزگردها استفاده می‌کند

سازمان ملل همچنان همیار سازمان های داخل ایران در احیاء دریاچه ارومیه است .

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد؛  اریک سولهایم معاون دبیرکل و رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد گفت: مشارکت جوامع محلی در حفاظت از تالاب بین المللی کانی برازان نقش موثری در اقتصاد مردم منطقه دارد.

معاون محیط زیست و مدیر اجرایی برنامه محیط زیست دبیر کل سازمان ملل در سفری که روز شنبه به منظور بازدید از وضعیت دریاچه ارومیه و تالابهای حوضه ی این دریاچه به کشورمان داشت در کنار تالاب کانی برازن مهاباد بیان کرد .

معاون محیط زیست دبیر کل سازمان ملل ضمن بازدید از طرح های توانمندسازی جوامع محلی و استقرار کشاورزی پایدار در احیاء دریاچه ارومیه در روستاهای همجوار تالاب بین المللی کانی برازان گفت : اجرای صحیح این طرح ها باعث ایجاد مشاغل جایگزین در کنار کشاورزی برای روستائیان میشود .

تالاب بین المللی کانی برازان بزرگترین تالاب دریاچه ارومیه است که به عنوان اولین سایت پرنده نگری کشور نیز بشمار میرود. این تالاب محل سکونت تعداد 178 گونه پرنده ی آبزی ، کنار آبزی و خشک زی میباشد.
 
معاون محیط زیست دبیر کل و مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد عصر امروز شنبه در سفر به شهرستان مهاباد پس از سخنرانی در مسجد جامع روستای قره داغ مهاباد از تالاب بین المللی کانی برازان و طرح 'الگوسازی جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه' و طرح آزمایشی 'صندوق خرد زنان روستایی و مزارع کشاورزی' در روستای خورخوره بازدید کرد. 

'اریک سولهام' 'Eric sulham' معاون دبیر کل و رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، 'گری لوئیس' 'Gary Lewis' نماینده مقیم سازمان ملل در ایران،' هائو چن' دستیار ویژه مدیر اجرایی و 2 همراه دیگر از سازمان ملل متحد و هیات کارشناسی از روستای 'قره داغ'، سایت پرنده نگری و تالاب بین المللی کانی برازان و روستای 'غرغره' از توابع شهرستان مهاباد دیدن کردند.

به گزارش ایرنا، تالاب بین المللی 'کانی برازان' مهاباد از مهمترین قطب های صنعت اکوتوریسم در کشور محسوب می شود که همه ساله در ایام مختلف سال شمار زیادی از علاقه مندان به طبیعت بویژه دوستداران پرندگان را به سوی خود می کشد. 

این تالاب یکی از مهمترین تالاب های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و از با ارزش ترین زیستگاه های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می رود. 

این تالاب که در زبان کردی به معنی چشمه گرازهاست با 927 هکتار وسعت در 30 کیلومتری شمال مهاباد و در شمال و شرق روستای قره داغ واقع شده که به دلیل گوناگونی و فراوانی گونه های زیستی از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده است. 

تالاب کانی برازان در تمام فصول سال امکان مشاهده پرندگان وحشی و کمیاب را به علاقه مندان می دهد که این موضوع از منحصر به فردترین ویژگی های این زیستگاه آبی در کشور است که آن را از دیگر تالاب های موجود متمایز می سازد.
 
در این تالاب زیبا، ساختمان نخستین برج پرنده نگری کشور در فضایی به وسعت 120 مترمربع احداث شده است که با داشتن امکاناتی نظیر دوربین و تلسکوپ، این فرصت را به گردشگران می دهد تا به تماشای پرندگان موجود در این تالاب بپردازند. 

بر اساس آخرین بررسی های انجام شده، 75 گونه پرنده آبزی و کنارآبزی متعلق به 11 خانواده در این تالاب شناسایی شده که در صورت اضافه شدن گونه های خشک زی این تعداد به بیش از 180 گونه می رسد که همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می سازد. 

این تالاب مابین روستاهای خورخوره و قره داغ و در منطقه دشت شهر ویران شهرستان مهاباد واقع شده است.

شهرستان مهاباد با بیش از 230 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع است. 

معاون دبیرکل سازمان ملل در پیامی خطاب به خوزستانی‌ها:

ایران تالاب‌ها را بهتر مدیریت کند/ سازمان ملل از توان خود برای حل مشکل ریزگردها استفاده می‌کند

معاون دبیرکل سازمان ملل در پیامی در صفحه اینستاگرام خود برای مردم خوزستان نوشت: مطمئن باشید که مقامات سازمان ملل و دولت ایران توافق کرده‌اند از هر آنچه که در توان‌شان هست استفاده کنند تا مشکل ریزگردها در آینده‌ای نزدیک حل شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، اریک سولهام معاون دبیرکل و مدیر اجرایی محیط زیست سازمان ملل در حاشیه سفر اخیر خود به ارومیه در پیامی اینستاگرامی که در دو بخش منتشر شد و در پاسخ به هشتگ # please visit ahwaz اظهار داشت:

پیامی به مردم خوزستان، قسمت اول: من از مردم اهواز و خوزستان تشکر می‌کنم که اوضاع هولناک شهر خود را با من در میان گذاشتند. من در این سفر نمی‌توانم از شهر شما دیدن کنم چون برنامه سفر ارومیه از چندین هفته پیش برنامه‌ریزی شده بود. همانطور که می‌دانید شهر ارومیه نیز از مسئله ریزگردها رنج می‌برد. با مقامات ایرانی در مورد مسئله ریزگردها صحبت کردم. همچنین مطمئن باشید که مقامات سازمان ملل و دولت ایران توافق کرده‌اند از هر آنچه که در توان‌شان هست استفاده کنند تا مشکل ریزگردها در آینده‌ای نزدیک حل شود. 

پیامی به مردم خوزستان، قسمت دوم: می‌دانم شما مردمان اهواز می‌خواهید بدانید برای جلوگیری از وقوع توفان ریزگردها چه کارهایی می‌توان در آینده انجام داد. من دو پیشنهاد دارم. 1- ایران تالاب‌ها را بهتر از قبل مدیریت کند، درخت کاری بیشتر انجام شود و مدیریت بهتر روی آب صورت بگیرد.

من در جریان هستم که دولت ایران تمام تلاش خود را می‌کند تا این امور تحقق یابند. همچنین نیاز به همکاری بیشتر بین کشورهای ترکیه، عربستان سعودی و عراق است چراکه اتفاقاتی که در آن کشورها می‌افتد تاثیری مستقیمی اینجا و روی ایران دارد. همگی در کنار هم می‌توانیم تغییر بزرگی ایجاد کنیم و از همه شما برای هرآنچه که انجام می‌دهید تشکر می‌کنم، لطفاً اگر پیامی برای سازمان ملل داشتید با ما تماس بگیرید و بگویید چگونه می‌توانیم بهتر عمل کنیم.

 
انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.