یزد؛

11 میلیون متر مکعب صرفه‌جویی در مصرف آب تاثیر مثبت طرح خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی

11 میلیون متر مکعب صرفه‌جویی در مصرف آب زیرزمینی شهرستان خاتم صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ محمدمهدی جوادیان زاده مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد در بیست و چهارمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان خاتم گفت: طرح خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی از  شهر مروست واقع در شهرستان خاتم شروع شده و بدون صرف هزینه‌های هنگفت، بدون استفاده از امکانات خاص و تنها با همدلی و همکاری مسئولان ، فرهنگ سازی و مشارکت کشاورزان، 11میلیون متر مکعب صرفه‌جویی در مصرف آب زیرزمینی شهرستان خاتم صورت گرفته است.

وی با بیان این که برای آب نمی‌توان جایگزینی پیدا کرد، ابراز کرد: در منطقه حسن قراییه  میزان افت سطح آب سالیانه 1.60 سانتیمتر بوده که بر اثر برداشت بی‌رویه بوجود آمده ولی با کاهش اضافه برداشت‌ها میزان شتاب افت سطح آب در دشت‌های شهرستان کمتر شده است.

این مسئول افزود: اجرای طرح خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی دو اثر مثبت به طور مستقیم و غیرمستقیم داشت که اثر غیرمستقیم آن فرهنگ‌سازی و اثر مستقیم و محسوس آن نیز جاری شدن آب چاه آرتزین هرات، بهتر شدن کیفیت آب و بالا آمدن سطح آب چاه‌ها در برخی از مناطق بوده است.

جوادیان‌زاده گفت: بیشترین تعداد نصب کنتور هوشمند در شهرستان‌های خاتم و ابرکوه بوده و برای مدت کوتاهی، نصب کنتور به دلیل تغییر در ساختار کنتور ها متوقف شد ولی به زودی شاهد اجرای ادامه طرح خواهیم بود.

وی ادامه داد : در شهرستان خاتم تعداد چاه‌های غیرمجاز شناسایی شده، زیاد نیست و اضافه برداشت نیز بسیار اندک است ولی اضافه حجم برداشت وجود دارد که با نصب کنتورهای هوشمند به صورت خودکار از آن جلوگیری  می شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد در پایان شهرستان خاتم را یک شهرستان نمونه خواند و افزود: مسئولان شهرستان خاتم با همدلی و همکاری خوب خود، شرکت  آب منطقه‌ای یزد را حمایت کردند.

محمدمحمودی سرپرست  فرمانداری  خاتم هم بیان کرد: یکی از اشتباهات جبران‌ناپذیر در گذشته، حفر بی‌رویه چاه‌های کشاورزی بوده است و با دغدغه‌ای که امروز در مورد آب وجود دارد، اضافه برداشت معنی ندارد و باید با متخلفان  قاطعانه برخورد کرد.

وی ادامه داد: در شهرستان خاتم که معیشت مردم از طریق کشاورزی و دامپروری است، بدون آب، حیات این منطقه  از بین می‌رود.

سرپرست فرمانداری خاتم گفت: در جلسات شورای حفاظت از منابع آب تصمیماتی گرفته می شود که به نفع شهرستان است.

انتهای پیام/ ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.