یاسوج؛

نهایی شدن سند توسعه گیاهان دارویی

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: سند توسعه گیاهان دارویی نهایی شده و به‌زودی در نشست کارگروه اقتصاد مقاومتی تصویب می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از یاسوج ؛  مجید محنایی خواستار برنامه ریزی مستمر و مدون برای استفاده بهینه از ظرفیت گیاهان دارویی موجود در استان شد. 

وی تأکید کرد که در سفر هیئت دولت به این استان توجه به ظرفیت گیاهان دارویی مورد تأکید رئیس جمهوری قرار گرفت و در این زمینه معاون علمی و فناوری روحانی در حال پیگیری و عملیاتی شدن خواسته‌های رئیس جمهوری است. 

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی با محوریت بنیاد نخبگان استان در نشست‌های متعدد سند توسعه گیاهان دارویی ، داروهای گیاهی و طب سنتی استان را تهیه و به‌زودی در جلسه اقتصاد مقاومتی استان موردبررسی و تصویب قرار می‌گیرد. 

محنایی گفت که به احتمال زیاد نخستین استانی که در کشور سند توسعه گیاهان دارویی خود را تهیه می‌کند، کهگیلویه و بویراحمد است. 

طرح کشت گیاهان دارویی آنغوزه و باریجه از سال 93 در مراتع کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد. 

بر اساس آمار موجود تاکنون 24 هزار هکتار از مراتع این استان زیر کشت گیاهان دارویی ازجمله آنغوزه و باریجه رفته است که افزون بر ایجاد اشتغال برای جوامع محلی فرصتی برای صیانت از مراتع است. 

به‌طور میانگین از هر هکتار، 160 کیلوگرم شیره آنغوزه تولید و به کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود که پس از بسته‌بندی در این کشورها به کشورهای اروپایی صادر می‌شود. 

پیشتر مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفته بود که اجرای فعالیت‌های مشارکتی مؤثر برای جلوگیری از تخریب کشت گیاهان دارویی در اولویت کارشناسان منابع طبیعی خواهد بود. 

عزت الله بهشتی فر از استفاده کشاورزان از تجربیات کارشناسان برای استفاده بهینه در کشت گیاهان دارویی در راستای درآمدزایی بیشتر خبر داد. 

کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از 400 گونه گیاه دارویی یکی از متنوع‌ترین استان‌های کشور درزمینه تولید گیاهان دارویی است. 

این استان دارای 46 گونه گیاهی بومی و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین است که به وفور در ارتفاعات این استان یافت می‌شود.
 
بومادران، بیلهر، جاشیر خوراکی، تره کوهی، کلوس، بن سرخ، کارده، آویشن، لاله واژگون، ترنجبین، خارو، خشت، چوش، درمه، برنجاس، کاسنی و سیاه دانه ازجمله گیاهان دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد است. 

900 هزار هکتار مرتع در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که سالانه در هر هکتار 100 کیلو گرم علوفه خشک تولید می‌شود. 

براساس آمار منابع طبیعی در زمان کوچ پاییزی عشایر، حدود 2 میلیون و 500 هزار دام در مراتع این استان تعلیف می‌کند که باعث فقر و تخریب این سرمایه‌های طبیعی می‌شود. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت متعادل چرای دام در مراتع این استان را 900 هزار دام اعلام کرد و گفت: ورود سه برابری دام عشایر به منطقه موجب فرسایش، تخریب و انقراض برخی گونه‌های گیاهی این استان نیز شده است. 

وی تصریح کرد: تبدیل مراتع به محل کشت گیاهان دارویی بهترین راهکار برای پیشگیری از تخریب آن است. 

بهشتی فر تصریح کرد: عمده‌ترین گونه‌های گیاه مرتعی شناسایی شده در کهگیلویه و بویراحمد بهمن، یونجه وحشی، خار زرد، شکر تیغال، گاگوش، پنیرک و گل بنفشه است. 

کهگیلویه و بویراحمد با یک درصد مساحت ایران دارای یک ‌میلیون و 700 هزار هکتار جنگل و مرتع است. 


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.