مشهد؛

افتتاح سینمای تربت‌جام؛ شاید این دفعه...

یکی از شاخصه‌های توسعه فرهنگی یک شهر، رونق سینما و زیرساخت‌های فرهنگی و هنری آن شهر است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، نبود سینما، سالن‌های تئاتر، همایش، نگارخانه و امکانات اولیه تولید و عرضه آثار هنری از دغدغه‌های اصلی هنردوستان تربت جام شده است.

مهدی عبدالهی مسئول انجمن فیلم تربت‌جام دراین‌باره گفت: مردم ما دیدن فیلم را دوست دارند و نباید از نعمت سینما محروم بمانند، ولی وقتی سینما نداشته باشیم، مردم کم‌کم با سینما بیگانه می‌شوند، راه‌اندازی سینما باعث رشد فرهنگی، اجتماعی و نشاط در بین مردم خواهد شد. هنوز علاقه‌مندانی هستند که برای دیدن فیلم، باکیفیت سینمایی به مشهد می‌روند و از فیلم‌های جدید استفاده می‌کنند.

وی از نبود فضایی برای نمایش فیلم در این شهر انتقاد کرد و افزود: اگر بودجه کافی برای ساخت سینما در این شهرستان محروم وجود ندارد، حداقل می‌توان سالن اجتماعات اداره ارشاد را با کمترین هزینه به پخش‌کننده‌های دیجیتال مجهز کرد تا مردم از دیدن فیلم‌های بروز و باکیفیت مناسب محروم نباشند.

مسئول انجمن فیلم تربت‌جام گفت: مدتی از طریق انجمن فیلم تربت‌جام، شنبه‌شب‌ها در سالن ارشاد اقدام به پخش فیلم با دستگاه دیتا کردیم، ابتدا استقبال خوب بود، حتی همان کیفیت اندک، علاقه‌مندان حوزه فیلم را به سالن ارشاد می‌کشاند؛ اما نبود سخت‌افزارهای مناسب و کافی، مانع ادامه این روند شد.

نعمت اله فیاض رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت‌جام بابیان اینکه، فقر فضای فرهنگی و هنری نسبت به غنای آن در تربت‌جام مشهود است گفت: یکی از دغدغه اصلی این اداره، نبود فضای فیزیکی برای اجرا و ارائه آثار فاخر هنری است. وجود سینما و فعالیت مرتب و به‌روز آن می‌تواند به رشد فرهنگی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، کاهش استفاده از رسانه‌ها و شبکه‌های غیرقانونی، غنی‌سازی اوقات فراغت خانواده‌ها، رشد و افزایش انگیزه در فیلم‌سازی بومی کمک کند. مسلماً وجود سینما در یک شهر ۱۰۰ هزارنفری و جمعیت ۳۰۰ هزارنفری شهرستان، یک ضرورت و نیاز مبرم فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه، سینما همواره جزء مطالبات همیشگی و به‌حق مردم تربت‌جام است گفت: یک دلیل آن، استقبال چشمگیر مردم از اکران فیلم (یتیم‌خانه ایران) بود که با امکانات معمولی، چندی پیش در سالن ارشاد این شهر اتفاق افتاد. الحمدالله باهمت شهرداری تربت‌جام، کار بازسازی سینمای قدیم شهر آغازشده. در ابتدا پیشرفت خوبی داشت و بعد از یک وقفه و کند شدن روند بازسازی، مجدداً در حال کار هستند و جای امیدواری است که زودتر به بهره‌برداری برسد و شاهد روشن شدن چراغ سینما پس از سال‌ها، در این شهر فرهنگی و هنردوست باشیم.

یوسف بدری احمدی شهردار تربت‌جام با اشاره به پروژه بازسازی و راه‌اندازی مجدد سینمای این شهر گفت: سالیان طولانی مردم هنردوست تربت‌جام از نعمت سینما محروم بوده‌اند. شهرداری با مصوبه شورای اسلامی شهر و باهدف تبدیل این سینما متروکه به یک سالن چندمنظوره، کار خودش را آغاز کرد.

وی افزود:راه‌اندازی این سالن بخشی از کمبود فضاهای فرهنگی و هنری این شهر را تأمین خواهد کرد؛ اما با کمبود منابع مالی و افت درآمدها، افتتاح پروژه چند ماهی دیرتر از پیش‌بینی اولیه به طول انجامید.

شهردار تربت‌جام با اشاره به پیشرفت ۹۰ درصدی این پروژه پیش بینی کرد تا پایان فروردین سینمای این شهربه بهره‌برداری خواهد رسید.

یوسف بدری احمدی افزود: این سالن چندمنظوره برای استفاده سینمایی، اجرای تئاتر، همایش‌ها قابل‌استفاده خواهد بود. تمام سعی ما بازسازی مطلوب با تجهیزات جدید است تا بتواند بار بخشی از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری این منطقه را بدوش بکشد و برای آیندگان به یادگار بماند.

علی رستمی فرماندار شهرستان تربت‌جام هم با اشاره آغاز مراحل بازسازی سینمای قدیم شهر توسط شورای اسلامی و شهرداری تربت‌جام گفت: با راه‌اندازی این مجموعه که در قالب یک سالن چندمنظوره قرار است افتتاح شود. بخشی از نیازهای هنرمندان و علاقه‌مندان به آثار هنری را برآورده خواهد کرد.

وی گفت: هرچند که تربت‌جام با این ظرفیت‌های بالای فرهنگی و هنری مستحق بیش از این‌ها است.

انتهای پیام//س. ج.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.