هشدار دامپزشکی مازندران برای خریدماهی قرمز

ماهی قرمز شب عید از مراکز مجاز و دارای پروانه بهداشتی خریداری شود.

سید حسین رضوانی مدیر کل دامپزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت: با توجه به استقبال از خرید ماهیان قرمز و احتمال بروز بیماریهای پوستی و انگلی در انسان و خصوصا کودکان ، مردم ضمن خرید این ماهی از اماکن مسقف و دارای پروانه بهداشتی دامپزشکی از دست زدن به ماهیان قرمز جداً خودداری کنند.

وی از جمله اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از آلودگی افراد به برخی از بیماریهای ناشی از تماس با این حیوان زیبا و دوست داشتنی روی سفره هفت سین را استفاده از دستکش مخصوصاً برای افراد حساس و دارای سوابق آلرژی، شستشوی کامل دست‌ها با آب و صابون بعد از هر بار دست زدن به آب یا ماهیان زینتی مثل ماهی قرمز، جلوگیری از دست زدن کودکان به ماهیان و آموزش بهداشت فردی به آنها و عدم دستمالی چشم، صورت و دهان بعد از کار با آکواریوم یا ظرف نگهداری ماهی برشمرد.

رضوانی افزود: آب مورد استفاده برای نگهداری ماهیان باید بهداشتی بوده و در مورد آب‌های شرب شبکه آبرسانی شهری باید کلرزدایی و جهت خروج کلر قبل از مصرف، حداقل 48 - 24 ساعت در ظروف دهان گشاد نگهداری و ذخیره شود.

مدیر کل دامپزشکی مازندران گفت: برای انتقال ماهی از مراکز فروش معتبر به منازل حداکثر بمدت دو ساعت کیسه های پلاستیکی مناسب است و دو برابر میزان آب در کیسه ، هوا باید وجود داشته باشد.

وی از جمله ویژگی ماهی قرمز سالم را مواردی همچون، تحرک مناسب، شنای عادی، پولک های سالم و بدون زخم، پوست درخشان، خوش رنگی، باله های برافراشته و دم کشیده بدون زخم و پوسیدگی نام برد و گفت: با دیدن علایمی غیر از موارد یاد شده اقدام به خرید نکنید.

مدیر کل دامپزشکی مازندران گفت: در برخی از مراکز عرضه ماهی قرمز، اقدام به فروش گونه ای از حلزون بنام حلزون سیبی و یا لاک پشت گوش قرمز می کنند که مردم بدلیل بروز و انتقال بیماری مشترک بین انسان و حیوان از خرید و انتقال این موجودات به منزل خودداری کنند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار