تولید دارو با «پزشکی شخصی» هدفمند می‌شود/داروها در کشور باید بومی‌سازی شوند

دبیر کنگره بین‌المللی پزشکی شخصی ایران با اشاره به اینکه تولید دارو با پزشکی شخصی هدفمند می‌شود از لزوم بومی سازی داروها در کشور خبر داد.

درمان و تولید دارو با پزشکی شخصی هدفمند می‌شوند/ لزوم ایجاد ذخیره ژنتیکی اقوام ایرانی/ داروها در کشور باید بومی‌سازی شود
به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا نکویان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و دبیر اولین همایش بین‌المللی پزشکی شخصی ایران در تالار بیمارستان امام خمینی اظهار داشت: پزشکی شخصی (پرسنالایز مدیسن) بررسی بیماری‌های اشخاص به طور شخصی و انفرادی است. در این علم برای تشخیص و درمان بیماریها اقدام به شناخت ژن‌های معیوب فرد کرده است و از روش‌های درمانی خاص و موثر برای فرد استفاده می‌کنند، یکی از این روش‌های درمانی مصرف داروهای اختصاصی با توجه به بیماری فرد است.

وی با اشاره به تاثیر پزشکی شخصی در درمان برخی بیماری‌ها به خصوص سرطان گفت: در بسیاری بیماری‌ها مانند سرطان نباید افراد را با یک پروتکل درمانی و دارویی درمان کرد برخلاف آنچه که مرسوم است در این بیماری پرتکل‌های درمانی یکسانی وجود دارد اما به دلیل اینکه افراد دارای ژنتیک متفاوت هستند و در اقلیم آب و هوا،‌ شرایط محیطی و سبک زندگی متفاوت قرار دارند پروتکل‌های شیمی‌درمانی باید متفاوت باشد همان گونه که مشاهده می‌کنید، در دو بیمار با یک تومور مشابه دارویی که پزشک تجویز می کند موجب کوچک شدن تومور در یک بیمار و عدم تغییر وضعیت تومور در بیمار دیگر شود.

نکویان عنوان کرد: در بیماری‌هایی مانند سرما خوردگی طول درمان و روند بهبودی یکسان نیست با وجود اینکه هر دو فرد از یک نفر ویروس را دریافت کردند افزون بر این داروهایی مثل مسکن‌ها برای اشخاص مختلف تاثیرات متفاوتی دارند.

عضو هیئت علمی علوم پزشکی ایران با بیان اینکه بدون شناخت پزشکی شخصی نمی‌توان اشخاص به طور کارآمد درمان کرد گفت: ژن‌ها و عواملی که فرد تحت تاثیر آن است باید شناسایی شوند، پزشکی شخصی درمان و تولید داروها را هدفمند می‌کند و بیماران با صرف هزینه کمتر می‌توانند درمان کارآمدتری داشته باشند افزون بر این به کمک این علم می‌توان از خروج ارز جلوگیری کرد و این موضوع تحقق اقتصاد مقاومتی است.

نکویان اظهار داشت: پزشکی شخصی علمی جدیدی در ایران و دنیا محسوب می‌شود در اولین کنگره بین‌المللی دانشمندان خارجی به کشور ما آمده تا ذخیره ژنتیکی ایران را مشاهده کنند، آرزوی ما این است که ذخیره ژنتیک اقوام ایرانی را به طور کامل شناسایی کنیم و این امر نوید بخش پیشبرد پزشکی شخصی است.

دبیر کنگره بین‌المللی پزشکی شخصی ایران اضافه کرد: تا زمانی که اقلیم ایران تا این میزان متفاوت بوده و اقوام ایرانی این چنین تفاوت ژنتیکی داشتند و مهاجرت قوم‌ها از شهری به شهر دیگر بسیار زیاد است کار ساخت دارو از روی ژنتیک بسیار دشوار خواهد بود اما بازار کار خوبی در کشور وجود دارد و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند به جهت تحقق اقتصاد مقاومتی فعالیت‌ کنند.

عضو هیئت علمی علوم پزشکی ایران با اشاره به چشم‌انداز این علم در کشور گفت: نقشه راه ما در ایران آن است که باید ژنوم‌های ایرانی را استخراج کنیم و بر اساس ژنوم‌ها داروها بومی‌سازی و به عبارتی ایرانیزه شوند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.