کرمان؛

خواهر ارگ بم را در راین ببینید

ارگ راین دومین بنای خشتی بزرگ جهان بعد از ارگ بم به حساب می‌آید.

خواهر ارگ بم را در راین ببینیدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان روحی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اعلام این گفت: شهر راین با قدمت و تمدن کهن در زمان ساسانیان بواسطه قرار گرفتن در بزرگراه غرب به شرق و راه کرمان به جیرفت و بندرعباس موقعیتی مناسب داشته است گفت: یکی از مراکز داد و ستد کالا و همچنین بافت پارچه های ارزشمندی بوده است که حتی به مناطق دور مانند مصر نیز صادر می‌شد.

وی افزود: ارگ راین که یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی کهن راین است، قدمت آن به دوره ساسانیان می‌رسد .

روحی با اشاره به اینکه بنای تاریخی ارگ بم حدود 22 هزار مترمربع مساحت دارد خاطرنشان کرد: ارگ راین پس از تخریب ارگ بم بر اثر زلزله این شهر بیش از گذشته مورد توجه گردشگران خارجی و داخلی قرار گرفته است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با بیان اینکه پلان این بنای زیبای خشتی تقریبا مربع شکل است و چندین برج در اطراف آن ساخته شده است تصریح کرد: حصاری که در اطراف این ارگ کشیده شده است بیش از 10 متر ارتفاع دارد و تنها ورودی ارگ از قسمت شرقی آن است که با سر دری بزرگ به محوطه داخلی راه دارد.

وی یادآورشد: درون ارگ راین نیز عناصرى چون بازار، اصطبل‌هاى زمستانى و تابستانى، زورخانه، اعیان نشین و عام نشین وجود دارد.

روحی با بیان اینکه ارگ راین یکی از دژهای فرمانروایی میرزا حسین خان(راینی) بوده است گفت : این ارگ تا 150 سال پیش، قابل سکونت بوده است .

وی افزود: مرمت این ارگ از سال 1374 آغاز شده و قسمت‌های بازار، حاکم نشین، چهارانبار، آتشکده (زورخانه) و خانه اعیانی مباشر بازسازی شده‌اند.

انتهای پیام/ ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار