فرانس24: روابط آنکارا و برلین مسموم تر شده است

درخواست پناهندگی دیپلمات های ترک به آلمان، تنش های میان دو کشور را افزایش داده است.

فرانس24: روابط آنکارا و برلین مسموم تر شده استبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تلویزیون فرانس بیست و چهار، درخواست پناهندگی دیپلمات های ترک به آلمان، تنش های میان دو کشور را افزایش داده است. 

بر این اساس، 133 شهروند ترکیه که گذرنامه دیپلماتیک دارند، از آلمان درخواست پناهندگی کرده اند. درخواست پناهندگی از سوی اتباع ترک، پس از کودتای نافرجام علیه اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. 

گزارشگر این شبکه در برلین گفت: به طور قطع این ماجرا فضای حاکم بر روابط بین برلین و آنکارا را مسموم تر از پیش خواهد کرد. باید دانست که از زمان کودتای نافرجام در ترکیه شمار درخواست های پناهندگی اتباع ترکیه به آلمان در قیاس با سال گذشته سه برابر شده است. در سال دو هزار و شانزده، سی و پنج هزار و هفتصد تبعه ترک از آلمان درخواست پناهندگی کرده اند و برخی از این افراد گذرنامه دیپلماتیک داشته اند. مخالفان دولت، نظامیان و بازرگانان منتسب به جنبش فتح اله گولن در بین متقاضیان پناهندگی هستند. دولت ترکیه، گولن را عامل کودتای ماه ژوئیه معرفی می کند. مقامات آلمانی اعلام کرده اند که با متقاضیان ترک نیز مانند سایر متقاضیان پناهندگی برخورد خواهد شد. اما ترکیه به شدت به آلمان فشار وارد می کند.

وزارت دفاع ترکیه در ماه ژانویه با اصرار از آلمان خواسته بود که با درخواست پناهندگی چهل تن از نظامیان ارتش ترکیه در ناتو مخالفت کند. دولت ترکیه تا جایی پیش رفت که آلمان را به پناه دادن به تروریست ها متهم کرد. این مسئله برای برلین بسیار حساس است چرا که ترکیه در ممانعت از هجوم آوارگان به سوی مرزهای اروپایی، شریک غیر قابل چشم پوشی برای آلمان هاست. 

بزرگترین جامعه مهاجران ترک تباران جهان، در آلمان حضور دارند. سه میلیون تبعه ترکیه در آلمان زندگی می کنند و پس از کودتای نافرجام در ترکیه، تنش ها در جامعه ترک های ساکن آلمان به شدت افزایش یافته است. یک روز پس از کودتا، ترک های ساکن آلمان علیه اعضای جنبش گولن تظاهرات کردند و به تحریم تجارت با طرفداران گولن تصمیم گرفتند. چند روز پیش چند شخصیت مذهبی ترک به جاسوسی از طرفداران گولن به نفع آنکارا متهم شدند. این اتهامات به بازرسی محل زندگی مظنونان به جاسوسی، توسط سرویس های اطلاعاتی آلمان منتهی شد. تمامی این مسایل مقامات آلمان را نگران کرده است. علاوه بر این، با توجه به نزدیکی همه پرسی که قرار است با هدف افزایش اختیارات اردوغان رئیس جمهوری در ترکیه برگزار شود، دولت ترکیه تلاش برای بسیج اتباع ترک ساکن در آلمان را آغاز کرده است. همین مسئله نیز در هفته های آینده به افزایش تنش ها منجر خواهد شد. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار