گفتگوی نوروزی با لیلا کردبچه؛

دعا می‌کنم ادبیات کشور از شرّ ناشرنماها خلاص شود!

ناشرنماها اوضاع شعر را به نابودی کشانده‌‌اند و می‌خواهند مردم را به زور صاحب تالیف کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ لیلا کردبچه شاعر و پژوهشگر ادبیات کشورمان به مناسبت فرا رسیدن فصل زیبا و دل‌انگیز بهار، گفتگویی را با باشگاه خبرنگاران جوان انجام داده که آن را در ادامه با هم می‌خوانیم:

سال 95 برای شما چگونه گذشت؟

سال 95 سال خیلی خوبی برای من بود و بهترین اتفاق در این سال به دنیا آمدن فرزند دومم است. بعد از آن مجموعه شعر جدیدم منتشر شد، اما اتفاق دیگری که در این سال افتاد و برایم خیلی تعیین کننده بود، جدا شدن از انتشاراتی بود که کتاب های قبلی من را منتشر کرده بود. نشری که با روحیاتم سازگار نبود و خدا را شکر توانستم از آن بیرون بیایم. امسال همچنین یک کار پژوهشی درخصوص زبان شعر «مهدی اخوان ثالث» را به اتمام رساندم که الان در دست ناشر است و همه این ها اتفاقات خوبی بود که در این سال برای من افتاد.

اگر بخواهید از میان هفت‌سین سفره عید یکی را انتخاب کنید، کدام را انتخاب می‌کنید و چرا؟ 

سیب را انتخاب می کنم؛ چون در نهایت آن را می خورم (با خنده) به هر حال چون به رنگ قرمز است و از سایر سین های هفت سین خوشگل‌تر و زیباتر. 

خاطرتان هست اولین عیدی زندگیتان را از چه کسی گرفتید؟

دقیقا اولین عیدی را یادم نمی‌آید؛ ولی معمولا اولین عیدی ها مربوط به پیرزن های سید فامیل بود. اسکناس های نو و تا نشده ای که از لای قرآن درآورده و به ما می دادند. شاید آن موقع یک اسکناس ده تومانی بیشتر نبود ولی انگار برایمان برکت داشت، به همین دلیل همیشه عشقمان این بود که اول به خانه پیرزن های سید برویم حتی اگر فامیلمان نبودند.

نوروز به کجا سفر می کنید؟

ما معمولا نوروزها مسافرت نمی رویم و ترجیحمان این است که از خلوتی تهران استفاده کرده و به گشت و گذار در تهران بپردازیم.

اگر قرار باشد به خوانندگان یک کتاب عیدی بدهید، آن کتاب چه خواهد بود و چرا؟

کتاب «آقای هیچ‌کس» حامد ابراهیم پور، به نظر من حامد ابراهیم پور شاعری است که در دوره ما حرف های زیادی برای گفتن دارد. همچنین شاعر اندیشمندی بوده که از قلم بسیار خوبی برخوردار است و این کتاب یک مجموعه شعر نیست بلکه در حقیقت مجموع تمام کارهای کلاسیک شاعر تا به امروز است. من کارهای قبلی حامد ابراهیم پور را خوانده ام اما وقتی این کتاب را به طور منسجم به دست گرفتم متوجه شدم که حقیقتا چیز دیگری است. واقعا از خواندن آن لذت می برم و دوست دارم دیگران هم در این لذت شریک شوند.

در لحظه تحویل سال برای ادبیات کشور چه دعایی می‌کنید؟

برای ادبیات کشور دعا می کنم از شرّ ناشرنماها خلاص شود، چون اوضاع شعر را که دارند نابود می کنند! ناشرانی که پول می گیرند و مردم را به زور صاحب تالیف می کنند.

یک پیام عیدانه به خوانندگان ما؟

من پیشنهادم این است که دوستان در سال جدید یک مقدار کمتر وقت تلف کنند. این وقتی که در فضای مجازی می گذرانند واقعا حیف است و دارد تلف می شود. به نظر من وقتشان را صرف هر کاری بکنند ثمره بهتری خواهد داشت تا اینکه در فضای مجازی گذرانده شود. پیشنهاد می کنم که از این وقت بهتر و بیشتر استفاده کنند. 


گفتگو از لیلا بیک زاده


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار