تبریز؛

برگزاری جشنواره موسیقی شمس در تبریز

جشنواره موسیقی شمس از 20 تا 26 اسفند در سالن‌های اصلی تئاتر شهر و سینما ناجی برگزار و آیین اختتامیه نیز روز 27 اسفند برگزار خواهد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ دبیر نخستین جشنواره فراگیر موسیقی آذربایجان‌شرقی از حضور بیش از 500 هنرمند رشته های مختلف در این جشنواره خبر داد.
صدیق جمالی با بیان اینکه برای نخستین بار در کشور بخش خصوصی برای برگزاری جشنواره موسیقی با این گستردگی اقدام کرده است، گفت: مهم‌ترین ویژگی این جشنواره در این است که پنج ژانر موسیقی کلاسیک، آذربایجانی، موسیقی دستگاهی ایرانی، عاشیقلار و موسیقی روز (پاپ، راک و ...) را شامل می‌شود.
وی با اشاره به حضور هنرجویان رشته‌های مختلف موسیقی در این جشنواره گفت: در مرحله اول حدود 900  نفر برای شرکت در این جشنواره ثبت‌نام کرده بودند که پس از بررسی‌های اولیه از سوی اساتید بنام عرصه موسیقی این شهر، 500 نفر برای رقابت در مرحله نهایی مورد تائید قرار گرفتند.
صدیق‌جمالی، جوان‌ترین شرکت‌کنندگان این جشنواره را یک هنرجوی هشت ساله و مسن‌ترین را هنرجویی 54 ساله عنوان کرد و گفت: تاکید ما بر این بوده که اساتید شرکت زیادی نداشته باشند و بیشتر زمینه برای رقابت و کشف استعداد جوان‌ترها باز باشد.
صدیق‌جمالی همچنین تصریح کرد: حدود 30  نفر از اساتید و هنرمندان برجسته ژانرهای مختلف موسیقی تبریز زحمت داوری این جشنواره را بر عهده دارند.
وی گفت: جایزه نفرات اول یک میلیون تومان، نفر دوم 700  هزار تومان و نفر سوم 500  هزار تومان خواهد بود؛ ضمن اینکه جایزه ویژه این جشنواره، انتشار آلبوم گروه منتخب هیأت داوران این جشنواره خواهد بود.
صدیق‌جمالی در ادامه سخنان خود با اشاره به مشکلات برگزاری این جشنواره گفت: واقعیت این است که انجام کار فرهنگی و هنری در تبریز جرأت می خواهد و رقابت‌های نادرست و سنگینی فراوان دارد.
وی یادآور شد: یکی از دلایل اصلی که در تبریز اتفاقات شاخص انجام نمی‌شود این است که کار گروهی بلد نیستیم و عملکردهای جزیره‌ای هم راه به جایی پیدا نمی‌کنند!
صدیق‌جمالی با بیان اینکه پروسه شکل‌گیری و اجرای جشنواره یک سال طول کشید گفت: جا دارد از همکاری اداره کل محترم فرهنگ و ارشاد و نیز هیئت مدیره انجمن موسیقی آذربایجان‌شرقی در همراهی و همکاری برپایی این جشنواره قدردانی شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود از کاهش هنرجویان سازهای آذربایجانی خبر داد و گفت: این همه کار از طرف پیشکسوتان و کارشناسان موسیقی انجام شده ولی هیچ‌گاه در رابطه با آسیب‌های موسیقی آذربایجان صحبت نشده است.
صدیق‌جمالی با اشاره به کاهش اقبال به سازهای سنتی افزود: به عنوان مثال 90 نوازنده پیانو برای رقابت در این جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند در حالی که تعداد نوازنده کمانچه فقط چهار نفر بوده است.
وی با بیان اینکه معتقدم به دنبال این آمار هشداری نهفته است، افزود: اینکه اقبال به موسیقی و ساز بومی کم است و هنرمندان و هنرجوهای این بخش به نسبت دیگر سازها کاهش یافته، خطری است که ماهیت موسیقی ما با آن مواجه شده است.
صدیق‌جمالی با اشاره به کاهش اقبال نسبت به موسیقی«عاشیقلار» و سازهایی نظیر «قوپوز» و «قارمان» و «کمانچه» گفت: جامعه آماری شرکت‌کنندگان ما عرصه خوبی برای پژوهش است و خواهش می‌کنم به جای حرف زدن، سنگ‌اندازی و به زمین زدن  هنرمندان و معلمان با سابقه این عرصه، آسیب‌شناسی کنند که چرا در این عرصه خلاء داریم.
علاقمندان برای خرید بلیط‌های این جشنواره می‌توانند به سایت ebilit.com  مراجعه کنند.
 
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.