درصد تخریب غارسنگ‌شکنان ذره‌ای از ارزش آن کم نمی‌کند

معاون میراث فرهنگی استان فارس معتقد است میزان تخریب غار سنگ‌شکنان بر اثر حجم بارندگی اخیر استان طبیعی است.

درصد تخریب غارسنگ‌شکنان ذره‌ای از ارزش آن کم نمی‌کند
عبدالرضا نصیری، معاون میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در خصوص وضعیت فعلی غار ‌سنگ‌شکنان جهرم به خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: غار سنگ‌شکنان غاری است که در میان دو لایه مستحکم شکل گرفته و در اصل معدن برداشت سنگ اتابکی بوده است. در مقطعی از زمان به دلیل آنکه سنگ‌ها از ستون غار برداشته می‌شدند، ستون‌ها به اندازه‌ای تراشیده شدند که تا اندازه‌ای از استحکام طبیعی خود خارج شد. البته سازمان میراث فرهنگی در مقطعی از زمان پرو‍ژه‌ای به نام استحکام‌بخشی غار را آغاز کرد که در آن زمان نقدهایی به این امر وارد شد. این نقدها به حق بودند و اگرچه این سازمان بعدها با درنظر گرفتن این نقدها به نتایجی از استحکام‌بخشی رسید اما بودجه کافی نبود.
 
وی افزود: هم‌اکنون نیز از نظر ما میزان تخریب غار سنگ‌شکنان بر اثر حجم بارندگی اخیر استان طبیعی است و درصد تخریب آن نسبت به وسعت غار چشمگیر نیست؛ یعنی حجم بارندگی باعث جداشدن چند متر مکعب سنگ از یکی از ورودی‌های سقف غار شده است.
 
معاون میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس اظهار داشت: درصد تخریب فعلی غار سنگ‌شکنان ذره‌ای از ارزش آن کم نمی‌کند.
 
نصیری در بخش دیگری از سخنانش در خصوص میزان تخریب بناهای تاریخی استان فارس بر اثر بارندگی‌های اخیر چنین گفت: اگرچه استان فارس در حدود 2900اثر ثبت شده دارد که اکثر آنها خشت و گلی هستند،  ولی با توجه به میزان اعتبارات دولتی اختصاص یافته به مرمت آنها فقط به چند صد عنوان از این بناها رسیدگی شده اما به نظر می‌رسد که درصد تخریب بناهای تاریخی این استان بر اثر بارندگی‌های اخیر در مقایسه با آنچه انتظار داشتیم، خیلی کم بوده و هیچ‌کدام از بناهای تاریخی استان فارس تخریب عمده نداشته‌اند.
 
وی خاطرنشان کرد: به نظر من باید نهضتی در میراث فرهنگی ایجاد شود تا از سرمایه‌های بخش خصوصی استفاده کند. در غیر این به صورت مداوم شاهد تخریب و از بین رفتن بناهای تاریخی خواهیم بود.
 
یادآور می‌شود؛ موضوع تخریب غار سنگ‌شکنان در روزهای اخیر در صدر اخبار میراث فرهنگی برخی از خبرگزاری‌های شناخته شده کشورمان قرار گرفته است.
 
انتهای پیام/
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار