آیا ترامپ قادر به همسوکردن جهت‌گیری کشورهای مختلف با خود علیه ایران است؟

کارشناسان معتقدند بعید است ترامپ بتواند کشورها را متقاعد به ازسرگیری دوباره تحریم‌ها علیه ایران کند.

آیا ترامپ قادر به همسو کردن جهت‌گیری کشورهای مختلف با خود علیه ایران است؟
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری شین هوا در گزارشی از واشنگتن به قلم متیو راسلینگ نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ممکن است پس از آزمایش موشکی اخیر ایران رویکردی سرسختانه را درقبال این کشور درپیش گیرد اما کارشناسان معتقدند بعید است وی بتواند تحریم های چندجانبه را علیه تهران که سال 2015 لغو شد، مجددا به اجرا درآورد.

تنش ها بین تهران و واشنگتن پس از آزمایش موشکی بالستیک اخیر ایران رو به افزایش بوده است. برخی ها این آزمایش موشکی را نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد نامیدند و دولت ترامپ نیز از گزارش ها درمورد این آزمایش موشکی ایران خشمگین شد و به ایران هشدار داد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و ترامپ هفته گذشته با اعلام اینکه جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک کشور مجهز به سلاح هسته ای هدف مشترک آنهاست، بار دیگر آشوب به پا کردند و به تنش ها شدت بخشیدند. نتانیاهو و ترامپ این مسئله را در نشست با یکدیگر در کاخ سفید بیان کردند.

ایران نیز به نوبه خود تاکید دارد آزمایش موشکی این کشور نقض موافقتنامه هسته ای نیست و تهران همواره تاکید کرده است که برنامه هسته‌ای‌اش صرفا اهداف صلح آمیز را دنبال می کند.

با این حال کارشناسان گفتند ترامپ احتمالا در واکنش به آزمایش های موشکی ایران رویکردی سرسختانه در قبال این کشور درپیش خواهد گرفت و ممکن است تحریم های جدیدی را نیز علیه تهران اعمال کند اما تلاش ها برای اعمال مجدد تحریم های گسترده چند ملیتی و هماهنگ علیه ایران که پس از امضا موافقتنامه هسته ای درباره برنامه هسته ای تهران لغو شد، به نتیجه نخواهد رسید.

تلاش برای متحد کردن چند کشور به منظور اقدام دوباره علیه ایران بی نتیجه خواهد بود زیرا کشورهای غربی مایل به روابط تجاری با جمهوری اسلامی سرشار از نفت هستند.

دارل وست Darrell West از تحلیلگران موسسه بروکینگز در مصاحبه با شین هوا گفت اگر ایران اقدامات تحریک آمیز خود را به لحاظ نظامی ادامه دهد، احتمالا با واکنش سرسختانه تر ترامپ روبرو خواهد شد اما بعید است تحریم های قبلی علیه ایران مجددا احیا شود.

وی افزود بعید است ترامپ بتواند کشورها را متقاعد به ازسرگیری دوباره تحریم ها علیه ایران کند.

دارل تصریح کرد بسیاری از این کشورها پیشتر قراردادهای تجاری با ایران امضا کرده اند و تمایلی به متوقف کردن آنها ندارند. علاوه بر این ترامپ با اقداماتش پیشتر برخی کشورها را نگران و عصبانی کرده است و براین اساس او اعتبار شخصی خود را برای متقاعد کردن کشورها به اعمال تحریم های جدید از دست داده است.

وی گفت اکثر جهان خواستار تنش زدایی با ایران و بازگشت این کشور به جامعه بین المللی هستند.

جیم فیلیپس Jim Phillips از تحلیلگران بنیاد هرینیج در مصاحبه با خبرگزاری شین هوا گفت ترامپ واکنشی قاطع به ایران نشان خواهد داد، تحریم ها را علیه ایران افزایش خواهد داد و درخصوص سیاست آینده در واکنش به اقدامات تحریک آمیز اساسا به جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا تکیه خواهد کرد.

مایکل اوهانلون Michael O'Hanlon از تحلیلگران موسسه بروکینگز در مصاحبه با خبرگزاری شین هوا در پاسخ به پرسشی درمورد احتمال اجرای دوباره تحریم های گذشته علیه ایران گفت تقریبا هیچ شانسی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود پیش بینی می شود ترامپ به موافقتنامه هسته ای ایران احترام بگذارد اما برای مقابله با این کشور، همکاری با متحدان خود را در خلیج (فارس) افزایش خواهد داد.

برخی کارشناسان هشدار می دهند این لفاظی های ترامپ علیه ایران ممکن است با واکنش هایی همراه شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۰۵ اسفند ۱۳۹۵
برو گمشو بابا مثلا تو کی هستی خدای جهان که نیستی اصلا به توچه
آخرین اخبار